
În Parlamentul Moldovei a fost înregistrat un proiect de modificare a Legii privind piața produselor petroliere, menit să contribuie la îmbunătățirea situației privind vânzarea de combustibil și stabilirea unor prețuri corecte pentru aceasta.
Miercuri, în cadrul unui briefing, deputații PAS au spus care au pregătit proiectul de lege, acest document este destinat eliminării problemelor apărute pe piață după ce parlamentul a adoptat amendamente la Legea privind piața produselor petroliere la inițiativa deputatului Alexandr Oleinic, deoarece proiectul său de lege a fost aprobat cu multe erori conceptuale, ceea ce a creat o serie de probleme. Astfel, din cauza erorilor editoriale, această lege a exclus dreptul agenților economici de a importa produse petroliere, consumatorii mari, inclusiv producătorii agricoli, au fost privați de posibilitatea de a cumpăra combustibil la prețuri cu ridicata mai mici și au fost practic obligați să cumpere combustibil de la benzinăriile la prețuri standard. În plus, varianta actuală a legii prevede că operatorii pieței produselor petroliere, care stabilesc prețurile combustibilului ținând cont de marja ANRE, trebuie să aibă acces la cotațiile Platts, cu toate acestea, nu toți agenții economici pot avea acces la acestea, deoarece acest serviciu costă mai mult de 1 milion de lei pe an. O altă problemă a fost dispariția din vânzarea unor combustibili cu aditivi de calitate superioară. Încetarea implementării lor privează bugetul de venituri importante. După cum s-a menționat, împreună cu aceste probleme, au apărut încă două provocări regionale - explozia de la rafinăria Petromidia din România, care a redus semnificativ producția de produse petroliere din regiune, precum și creșterea prețurilor la petrol, iar în lumina aceste probleme și provocări, situația de pe piața produselor petroliere din Moldova riscă să se destabilizeze și mai mult, dacă nu se iau măsuri urgente. În acest scop, deputații PAS propun să fie adoptate modificări la Legea privind piața produselor petroliere pentru a elimina problemele existente și pentru a păstra mecanismul de limitare a prețurilor la produsele petroliere și pentru a oferi acces la combustibil la prețuri corecte. Autorii modificărilor sugerează că art. 4 din Legea privind piața produselor petroliere, care reglementează formarea prețurilor, conținea o nouă versiune, iar noua formulare ar indica clar și fără echivoc că prețurile maxime cu amănuntul pentru produsele petroliere de bază sunt stabilite de ANRE în baza Metodologiei de calcul și aplicare a prețurilor la produsele petroliere. Vladimir Bolea a subliniat, de asemenea, dispariția anumitor tipuri de combustibil din vânzare din cauza restricționării prețurilor la produsele petroliere care au proprietăți care le depășesc pe cele menționate în specificațiile tehnice europene și naționale și care reprezintă mai multă diversificare a gamei sau tactici de marketing decât nevoia de bază a consumatorilor. În acest sens, proiectul de lege pregătit de deputații PAS prevede că numai prețul maxim de vânzare cu amănuntul al produselor petroliere de bază de tip standard (benzină A-95 și motorină) va fi calculat și publicat zilnic pe site-ul web al ANRE. Drept urmare, piața angro a combustibilului, precum și prețurile cu amănuntul pentru vânzarea gazului lichefiat și a tuturor celorlalte tipuri de produse petroliere de bază, cu excepția celor de bază, vor deveni complet libere. Vânzarea cu amănuntul a altor tipuri de produse petroliere decât cele pentru care se stabilește prețul maxim va fi permisă numai dacă este vândută la aceeași stație și produse de tipul standard. Este planificat ca în aceste condiții, statul să ofere consumatorilor produse petroliere de necesitate urgentă la prețuri reglementate, rezonabile, transparente și nediscriminatorii, ușor comparabile, respectând parametrii de calitate stabiliți și, pe de altă parte, să ofere posibilitatea de a alege liber produsele alternative. De asemenea, proiectul de lege este destinat să corecteze o altă greșeală, care prevedea de fapt drepturile de bază ale importatorului prevăzute de licența pentru acest tip de activitate. Astfel, pentru a umaniza condițiile pentru obținerea licenței propuse, se propune reducerea capacității de depozitare obligatorii de 5 ori, pe care trebuie să o aibă importatorul, de la 5 mii la 1 mie metri cubi. După cum a explicat Vladimir Bolea, această reducere este rezultatul următoarei considerații: pe lângă rezervoarele cu o capacitate de 50, 100, 200 400, 500 mii metri cubi, în prezent, sunt utilizate și întreținute rezervoare cu o capacitate mai mare de 1000, 2000, 3000 și 5000 metri cubi. Dacă se reduce obligația de a deține rezervoare mai mici de 1000 de metri cubi pentru produse petroliere, atunci, rezervoarele mari vor intra în categoria de risc atunci când devin inutile și, prin urmare, infrastructura de depozitare poate fi afectată. Astfel, 1 mie de metri cubi - va fi o opțiune de compromis pentru a facilita intrarea pe piață a noilor participanți și, pe de altă parte, pentru a păstra parcul existent de stocare a combustibilului. În plus, se propune eliminarea necesității deținerii obligatorii a capitalului propriu în valoare de cel puțin 8 milioane de lei, deoarece această dimensiune minimă împiedică un număr mai mare de agenți economici să intre pe piață și să creeze concurență. Proiectul de lege stabilește că ANRE poate ajusta marja comercială în cazul apariției unor factori care nu ar fi putut fi prevăzuți anterior și va putea interveni în structura marjei de cel mult 10% din media înregistrată efectiv de operatori. // 11.08.2021 - InfoMarket.