
Volumul exporturilor moldovenești, în ianuarie-iunie 2021, au constituit 1 miliard 331,5 milioane dolari, o creștere de 13,8% față de aceeași perioadă din 2020.
Potrivit Agenției InfoMarket, datele Biroului Național de Statistică, exportul de bunuri interne timp de 6 luni ale anului 2021 a constituit 982,3 milioane de dolari (73,8% din total), o creștere de 8,9% față de aceeași perioadă a anului trecut. În același timp, reexportul mărfurilor, în ianuarie-iunie 2021, a constituit 349,2 milioane dolari (26,2% din total), cu 30,4% mai mult decât în aceeași perioadă din 2020. În același timp, reexportul mărfurilor după procesare (haine, încălțăminte, părți de încălțăminte, scaune, cabluri electrice și cabluri, alte produse pentru industria auto, nuci decojite, scaune și alte mobilier, valize, textile, jucării, etc.) a constituit 18% din volumul total al exporturilor, iar reexportul clasic al mărfurilor străine (medicamente, țigări, distilate de vin, whisky, gin, vodcă, lichioruri, bere, combustibil, țesături, tricotaje, uleiuri esențiale, parfumuri și produse cosmetice, vehicule, mobilier, etc.) - 8,2%. Potrivit BNS, pentru exportul de mărfuri în străinătate în această perioadă, transportul auto a fost cel mai des utilizat - 92% din volumul total, urmat de transportul maritim - 6,1%, aerian - 1,1%, feroviar - 0,7%, precum și poșta - 0,1%. În general, exporturile moldovenești către țările UE, în prima jumătate a anului 2021, în comparație cu aceeași perioadă a anului 2020, au crescut cu 15,7% - la 858,8 milioane dolari, către țările CSI - au crescut cu 7,5% - la 208,4 milioane dolari, iar în alte țări - a crescut cu 13% - la 264,2 milioane dolari. Ponderea țărilor UE în volumul total al exporturilor moldovenești pentru perioada specificată a crescut de la 63,46% la 64,5%, ponderea țărilor CSI a scăzut de la 16,56% la 15,65%, iar cota altor țări a scăzut de la 19,98% până la 19,85%. Conform datelor BNS, în 6 luni ale anului 2021, principalele țări de destinație pentru exporturile moldovenești au fost: România (28% din totalul exporturilor moldovenești), Germania (10,1%), Rusia (9,7%), Turcia (8,6%), Italia (7,1%), Polonia (3,9%), Republica Cehă (3,2%), Ucraina (2,8%), Belarus (2,3%), Marea Britanie (1,9%), Ungaria, Olanda și Spania (câte 1,4%), Franța (1,3%), Bulgaria, Elveția și Portugalia (1,2% fiecare), Liban (1,1%), Grecia (1%). În același timp, în ianuarie-iunie 2021, în comparație cu aceeași perioadă a anului 2020, Moldova a crescut exporturile către România (+26,8%), Germania (+30%), Turcia (+34,6%), EAU (de 31 de ori), Ungaria (de 2,2 ori), Ucraina (+34,9%), Marea Britanie (+39,3%), Portugalia (de 1,8 ori), Belgia (de 2,2 ori), Liban (de 1,7 ori), Polonia (+10,7%), Rusia (+3,8%), Israel (de 2,4 ori), Republica Cehă (+8,5%), Libia (de 131,7 ori), Uzbekistan (de 2,4 ori), Egipt (de 12,4 ori), China (+39,6%), Slovacia (+33,9%), Canada (de 1,6 ori), Olanda (+8,8%), Serbia (+20,6%), Nigeria (de 2,4 ori), Georgia (+8,6%), Austria (+7,3%), Chile (de 65,5 ori). În același timp, în perioada specificată, Moldova a redus exporturile către Elveția (-59,6%), Italia (-11,2%), Grecia (-36%), Cipru (-46,9%), Indonezia (-79%), Spania (-14,4%), Bulgaria (-11,9%), Belarus (-6,1%), Iordania (-76,4%), Estonia (-54,4%), SUA (-6,9%), Africa de Sud (-61%), Arabia Saudită (-27,4%), Taiwan (-82,6%), Franța (-3%). În structura exporturilor timp de 6 luni ale anului 2021, aproximativ 90,8% din totalul exporturilor moldovenești au revenit în general pe 6 grupe de mărfuri: mașini și echipamente pentru transport (26%); diverse produse industriale (21,7%); produse alimentare și animale vii (17,3%); materii prime nealimentare (9,7%); bunuri industriale (8,6%), băuturi și tutun (7,5%). // 17.08.2021 — InfoMarket.