
Consiliul Concurenței din Moldova inițiază studii de piață în mai multe sectoare cheie.
Consiliul Concurenței a identificat mai multe piețe prioritare care urmează să fie analizate în 2024 în cadrul unor studii de piață utile. Potrivit Consiliului Concurenței, scopul unor astfel de studii este de a examina situația concurențială în principalele sectoare ale economiei naționale și sunt menite să identifice principalele bariere, precum și riscurile de denaturare a mediului concurențial. Printre principalele domenii de interes pentru studiile utile planificate pentru anul 2024 se numără: piața de comercializare a medicamentelor de uz uman; piața de producție și comercializare a cerealelor și oleaginoaselor; piața de aprovizionare între întreprinderi cu produse agricole și alimentare. O evaluare aprofundată a modului în care sunt comercializate medicamentele de uz uman va identifica posibilele lacune și va optimiza acest proces important pentru sistemul de sănătate publică. Analiza pieței pentru producția și comercializarea cerealelor și a semințelor oleaginoase va oferi o înțelegere cuprinzătoare a dinamicii și provocărilor din acest sector important al economiei naționale, contribuind la identificarea constrângerilor existente, precum și a soluțiilor adecvate pentru îmbunătățirea situației de pe această piață. Studiul privind piața de aprovizionare cu produse agricole și alimentare de la întreprindere la întreprindere va examina lanțurile de aprovizionare cu produse agricole și alimentare și practicile existente în ceea ce privește relația dintre rețelele de distribuție ("sectorul de vânzare cu amănuntul") și furnizorii acestora ("producătorii agricoli și alimentari"). Obiectivul principal este de a identifica blocajele și disfuncțiile existente în relația dintre producătorii agricoli și comercianți, inclusiv cele legate de accesul la rețelele de distribuție. În același timp, Consiliul Concurenței va continua să studieze piața de publicitate, principalele date pe care autoritatea de concurență trebuie să le prezinte anual. Consiliul Concurenței menționează că investigațiile utile privind informațiile de piață nu constituie investigații privind indicii specifice de încălcare a legislației în domeniul concurenței. Scopul acestora este de a examina structura piețelor relevante, de a identifica imperfecțiunile pieței, principalii participanți pe piață, practicile existente, lacunele legislative etc. În acest sens, Consiliul Concurenței va organiza o serie de evenimente, inclusiv mese rotunde și întâlniri bilaterale cu asociații de afaceri, reprezentanți ai companiilor care activează pe piețele relevante, reprezentanți ai autorităților și instituțiilor guvernamentale și ai societății civile. Scopul acestor reuniuni va fi acela de a identifica principalele probleme de pe piețele respective. Aceasta este urmată de colectarea de informații detaliate privind activitățile întreprinderilor și funcționarea piețelor relevante, de date statistice și de studierea legislației relevante. Consiliul Concurenței a declarat că reia practica anterioară de realizare a studiilor de piață, dar în fiecare an se va concentra pe câteva sectoare cheie care vor fi investigate. Totodată, odată ce aceste studii vor fi finalizate, principalele concluzii desprinse din ele vor fi prezentate comunității de afaceri, reprezentanților agențiilor guvernamentale și publicului larg.// 02.02.2024 — InfoMarket