Materialele sectiunii

Banca Națională a Moldovei a inițiat procesul de reevaluare a cadrului intern, inclusiv a celui legat de conflictele de interese, comportament și etică în cadrul instituției.

Banca Națională a Moldovei a inițiat procesul de reevaluare a cadrului intern, inclusiv a celui legat de conflictele de interese, comportament și etică în cadrul instituției.

Declarația a fost făcută de Vladimir Munteanu, vicepreședinte al Consiliului de supraveghere și prim-guvernator al Băncii Naționale a Moldovei, în cadrul audierilor publice organizate de Comisia parlamentară pentru economie, buget și finanțe, dedicate dificultăților și pârghiilor de recuperare a mijloacelor sustrase din sistemul bancar în cadrul așa-numitei "fraude bancare". Audierile reprezintă continuarea procesului de evaluare a procesului de recuperare a mijloacelor financiare sustrase din sistemul bancar, lansat în noiembrie 2023. Vladimir Munteanu a declarat că, în urma rezultatelor audierilor anterioare, Banca Națională a inițiat procesul de reevaluare a unor documente interne, iar 2 angajați ai BNM au fost concediați și li s-a acordat un anumit statut în cadrul dosarului penal de fraudă bancară. Potrivit lui, urmează să fie evaluat și cadrul normativ privind conflictul de interese, comportamentul și etica în interiorul instituției. Vladimir Munteanu a precizat că au avut loc o serie de întrevederi cu reprezentanții organelor responsabile, în cadrul cărora a fost confirmat statutul BNM în procesul de recuperare a mijloacelor financiare sustrase din sistemul bancar. Discuțiile s-au axat și pe unele obstacole cu care se confruntă lichidatorii celor trei bănci din care au fost scoși banii. Vladimir Munteanu a mai spus că subiectul fraudei bancare rămâne pe agenda permanentă a autorității de reglementare și a fost discutat, printre altele, cu partenerii externi de dezvoltare. De exemplu, misiunea Fondului Monetar Internațional, care s-a încheiat recent, a prezentat câteva recomandări în acest sens. În cadrul audierilor, reprezentanții autorităților relevante au prezentat indicatori ai progreselor înregistrate în recuperarea prejudiciilor cauzate de frauda bancară. Astfel, în domeniul său de competență, Centrul Național Anticorupție furnizează informații lunare și trimestriale legate de recuperarea fondurilor. În rezultatul unor ședințe comune cu reprezentanții Procuraturii Anticorupție, Băncii Naționale și ai Băncii de Economii (care se află în proces de lichidare), au fost identificate soluții practice pentru unele bunuri sechestrate anterior și deținute de organele de urmărire penală. Aceste active fac în prezent obiectul evaluării de către executorii judecătorești, iar unele dintre ele urmează să fie trimise executorilor judecătorești pentru a iniția procedurile de capitalizare. Reprezentantul Uniunii Naționale a Executorilor Judecătorești a furnizat informații cu privire la procesul de recuperare a fondurilor furate din sistemul bancar. Potrivit informațiilor, mai multe documente de executare privind recuperarea fondurilor sunt la dispoziția agenției de executare. Cu toate acestea, există unele dificultăți în executarea hotărârilor judecătorești care duc la întârzierea întregului proces, cum ar fi: necesitatea de a permite organului executiv să contacteze Agenția de Recuperare a Bunurilor Infracționale pentru o verificare suplimentară a activelor debitorilor în țară și în străinătate; schimbările efectuate în structura națională, care au dus la faptul că activele vândute de bănci în procesul de lichidare devin neatracționale și, în consecință, valoarea acestora scade; necesitatea de a exclude din organul executiv activele vândute de bănci în procesul de lichidare. Este demn de remarcat faptul că cea mai mare parte a audierii s-a desfășurat în format închis, inclusiv din cauza faptului că unele dintre informații se refereau la procedurile penale în curs. // 08.04.2024 – InfoMarket

Noutați dupa tema