
Autoritățile vor evalua impactul noilor taxe americane asupra fiecărui produs în parte și vor propune adaptări la noile tarife
De asemenea, autoritățile negociază cu Uniunea Europeană pentru a extinde oferta acestor produse și vor analiza piețele alternative. Acest lucru a fost declarat în cadrul unei întâlniri organizate de conducerea Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării cu 40 de exportatori moldoveni care activează pe piața americană, care au răspuns invitației de a analiza împreună impactul noilor taxe vamale americane aplicate în întreaga lume, inclusiv asupra produselor de origine moldovenească. Ministrul Dezvoltării Economice și Digitalizării, Doina Nistor, a declarat că pentru multe dintre companiile prezente la întâlnire, piața americană a devenit una dintre principalele piețe de expansiune, mai ales în 2024, când exporturile moldovenești către această țară au crescut, ajungând la 90 de milioane de dolari."Vrem să transformăm această provocare într-o oportunitate. Autoritățile și comunitatea de afaceri analizează impactul noilor taxe vamale din SUA, iar noi vom prezenta propuneri concrete pentru fiecare produs exportat”, a spus ea. La rândul lor, reprezentanții companiilor au vorbit despre problemele cauzate de decizia autorităților americane și și-au exprimat îngrijorarea cu privire la competitivitatea produselor moldovenești pe această piață. Mircea Manoli, directorul Asociației Procesatorilor de Produse Alimentare Speranța Con, a declarat că piața americană este stabilă, ceea ce asigură o aprovizionare constantă, iar exportatorii moldoveni promovează țara sub brand propriu. „Piața americană va absorbi parțial șocul noilor prețuri, deoarece sectorul sucurilor din SUA nu are producție proprie de băuturi concentrate. O piață alternativă pentru noi ar fi în primul rând piața UE și putem analiza și piața continentului asiatic”, a subliniat Mircea Manoli. Creatoarea de modă și creatoare a brandului Julia Allert, Julia Allert, care în ultimii ani a devenit lider în vânzările online în SUA, Marea Britanie și UE, consideră că în acest moment este dificil să renunțe la SUA, unde piața de comerț electronic este foarte dezvoltată, iar brandul său este deja foarte cunoscut în rândul clienților. „Abia astăzi am început să înțelegem situația reală și cum se aplică noile tarife care au intrat în vigoare. În zilele următoare vom înțelege cum funcționează noile norme și cum ne afectează afacerea”, a subliniat Julia Allert. Ștefan Yamandi, directorul Biroului Național al Viei și Vinului, a declarat că această întâlnire este crucială pentru vinificatori. „Pentru că dacă această situație ar fi apărut la începutul anului 2024, ar fi fost complet diferit. Dar acum, după succesul pe care l-am avut pe piața americană anul trecut, este foarte dificil să evaluăm imediat ce impact vom simți. Credem că trebuie să ne extindem în continuare prezența pe piețele alternative, cum ar fi piața europeană, pentru a garanta competitivitatea produselor noastre”, a spus el. Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării a solicitat, de asemenea, sectorului serviciilor IT și BPO (Business Process Outsourcing) să analizeze impactul potențial asupra acestuia, pentru care piața americană este un client important, în special în sectorul logisticii și transportului. „Tarifele nu au un impact direct asupra sectorului de servicii din Moldova. În 2025, am putea asista la o scădere a veniturilor companiilor care deservesc piața americană, deoarece clienții acestora sunt direct afectați financiar de tarifele impuse, indiferent de țara de origine a acestora. În cadrul parcului, peste 600 de companii revendică SUA ca piață de export”, a declarat Marina Bzovaia, director executiv al Moldova Innovation Technology Park. Reprezentanții companiilor au subliniat în cadrul reuniunii importanța menținerii și consolidării poziției Moldovei în lanțurile valorice globale, în special în sectoarele automobilelor și textilelor, unde posibila reducere a cererii europene pentru piața americană poate duce la pierderi indirecte suplimentare pentru exportatorii moldoveni. Ministerul sectorial va sprijini și evalua impactul asupra fiecărui produs specific și va propune adaptări la noile tarife. În același timp, au fost lansate negocieri cu partenerii europeni, unde sunt exportate 3 din 4 bunuri produse în Moldova, iar experții analizează piețele alternative pentru produsele supuse noilor taxe. Potrivit Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării, exporturile Republicii Moldova în SUA în 2024 se ridică la 2,5% din volumul total (90 milioane de dolari), iar importurile - la 1,5% din volumul total (135 milioane de dolari). Țara noastră exportă în SUA, în principal, următoarele categorii de produse: vinuri de desert, care au reprezentat 48% din totalul exporturilor în SUA în 2024; sucuri de fructe, în special suc de mere, unde Moldova a avut o pondere semnificativă (14%); dispozitive și vehicule din plastic (9%), alcool (5%), produse de panificație (2%) și produse textile (3%). Noile tarife aplicate de SUA au intrat oficial în vigoare la 9 aprilie. Pentru Moldova, acestea se ridică la 31%. // 09.04.2025 – InfoMarket