
În industria maşinilor electrice, China este o forţă globală de neoprit. Deşi cer protecţie şi vorbesc de alianţe europene, chiar şi marii constructori auto ai Europei tot pe companiile chinezeşti se bazează
Aventura reuşită a Turciei în producţia de maşini electrice prin crearea unui brand auto naţional, Togg, un vis vechi de 60 de ani al acestei naţiuni, a adus atât colaborare, cât şi antagonism cu China. Iar aceasta devine o caracteristică generală a pieţei maşinilor electrice.
Togg este rezultatul unui proiect lansat în 2017 şi la care participă cinci companii mari turceşti. Maşina, pusă în vânzare anul trecut, este una turcească, dar este propulsată de motoare alimentate cu baterii chinezeşti. Pentru a avea acces la aceste baterii, în 2023 Togg a creat împreună cu o companie chinezească, Farasis Energy, Campusul pentru Dezvoltare şi Producţie de Baterii SIRO, o investiţie de 2,5 miliarde de dolari în oraşul Gemlik.
Este de fapt o fabrică de baterii care va avea 2.200 de angajaţi. Guvernul turc a invitat anterior în ţară mai mulţi producători de baterii pentru maşini electrice din China şi şi-a reînnoit chemarea în decembrie anul trecut când o delegaţie de oficiali turci a vizitat superputerea economică asiatică. Însă în anul lansării Togg, Turcia a ridicat la 50% tarifele de import pentru maşinile electrice chinezeşti, înăsprind şi alte condiţii pe care producătorii chinezi trebuie să le îndeplinească pentru a intra pe piaţa turcească. Decizia a coincis cu încercarea BYD, unul dintre cei mai mari constructori chinezi de maşini electrice, de a ajunge la clienţii turci.
Conducătorii companiei care produce Togg intenţionează să facă afacerea profitabilă până în 2027 şi să facă din marca turcească un competitor al maşinilor chinezeşti. Nu degeaba aceasta este o senzaţie pe piaţa locală, iar preşedintele turc Erdogan o promovează deschis pe oriunde se duce sau oricui îl primeşte în vizită, inclusiv premierului maghiar Viktor Orban sau şeicilor din lumea arabă bogată. Ceva asemănător se întâmplă la o scară mai mare în Europa, unde producătorii locali, porniţi târziu în aventura electromobilităţii, se simt copleşiţi de forţele care vin din China.
Transformarea electrică a Chinei are decenii de avans. Maşinile electrice şi alte vehicule cu baterii reprezintă deja o treime din vânzări acolo, potrivit The Wall Street Journal. Beijingul îşi împinge producătorii şi furnizorii peste graniţe şi îi încurajează să exporte mai mult. Teama că lumea va fi invadată de maşini ieftine chinezeşti creşte în unele regiuni. Anul trecut, China a depăşit Japonia şi a devenit cel mai mare exportator de maşini şi piese. Maşinile chinezeşti sunt rar văzute în SUA, unde sunt întâmpinate cu tarife de import suplimentare de 25%. În februarie, preşedintele Biden a cerut Departamentului de Comerţ să lanseze o investigaţie în privinţa software-urilor străine pentru maşini. Principalul scop este oprirea unei invazii cu maşini chinezeşti a pieţei americane. În Uniunea Europeană se fac presiuni pentru a se ridica bariere asemănătoare. Printre cei mai gălăgioşi sunt marii producători auto din UE.
Iar Comisia Europeană cercetează dacă maşinile importate din China au producţia subvenţionată de stat, ceea ce ar reprezenta concurenţă neloială. Stellantis avertizează de mult timp asupra tăvălugului chinezesc şi a cerut acţiune. CEO-ul Carlos Tavares a venit şi cu o soluţie pentru a lupta contra ofensivei unor companii precum BYD, Geely şi SAIC: o „reindustrializare“ a Europei prin aducerea înapoi a capacităţii de producţie pierdute.
zf.ro