Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 30 Septembrie, a.2025Măsuri inflaționiste în condițiile unei inflații ridicate sau așteptarea politicii Stop-and-Go a Băncii Naționale a MoldoveiDr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Raport: UE este în continuare dependentă de gazele rusești, care nu mai vin prin conducte, ci cu vaporul

Raport: UE este în continuare dependentă de gazele rusești, care nu mai vin prin conducte, ci cu vaporul

Uniunea Europeană a importat 12,8 bcm (miliarde de metri cubi) de gaz natural lichefiat (GNL) din Rusia în prima jumătate a anului 2025, cu 67% peste nivelul din prima jumătate a lui 2021, înainte de invadarea Ucrainei, arată un raport publicat marți de Greenpeace. Acest lucru indică faptul că țările UE au înlocuit cu gazul adus pe conducte cu gaze lichefiate aduse pe mare, cu vapoarele, însă fără a reduce dependența de gazul rusesc. În plus, înlocuirea gazelor lichefiate rusești cu cele americane nu este o soluție, pentru că vom ajunge în final să depindem tot de factori externi.

Zeebrugge (Belgia) rămâne cel mai mare hub de import pentru GNL rusesc în UE, însumând aproximativ un sfert din volumele totale. Numai în prima jumătate a anului 2025, terminalul a importat 3,3 bcm de gaz rusesc și, în acest ritm, este pe cale să depășească recordul său din 2023 (6,1 bcm). În paralel, importurile în creștere din SUA transformă Zeebrugge în simbolul dublei dependențe energetice a Europei: de gazul rusesc și de GNL american.

„Dependența UE de gazul rusesc finanțează războiul lui Putin și pune în pericol pacea și securitatea în Europa. Importurile de gaze din Rusia trebuie să înceteze acum. Dar înlocuirea gazului rusesc cu gaz extras prin fracturare hidraulică din SUA menține Europa prinsă în dependențe periculoase”, spune Lisa Göldner, coordonatoare de campanii la Greenpeace Germania.

Potrivit acesteia, accelerarea tranziției către energia regenerabilă nu mai este doar un imperativ de mediu, ci a devenit o chestiune de securitate. UE trebuie să se elibereze de dependența de combustibilii fosili și să preia controlul asupra viitorului său. „Aceasta înseamnă reducerea risipei de energie și investiții într-un sistem energetic sigur și independent, bazat pe 100% energie regenerabilă”.

Războiul din Ucraina și crizele ultimilor ani au arătat limpede: gazul fosil nu înseamnă securitate, ci șantaj, volatilitate și facturi tot mai mari, au arătat autorii raportului.

De ce Greenpeace crede că gazul lichfiat american nu este o soluție
Raportul evidențiază că, deși reducerea importurilor prin gazoducte a mutat o parte semnificativă a aprovizionării pe piața de GNL, riscurile geopolitice și blocajele contractuale rămân ridicate. Continuarea importurilor de GNL rusesc, în paralel cu extinderea rapidă a capacității de export din SUA, poate întârzia decarbonizarea și crește volatilitatea prețurilor dacă cererea europeană de gaz nu scade.

Să schimbi gazul rusesc cu gaz din SUA nu e soluție, e aceeași capcană cu altă etichetă, cred reprezentanții ONG-ului de mediu.

„Azi, în loc să reducem dependența, o consolidăm: terminale care pot fi ținte ușoare, contracte pe decenii și miliarde care alimentează conflicte și blochează tranziția. De ce să mai aruncăm bani într-o industrie care poluează, destabilizează și ne ține captivi? Europa are alternative reale: eficiență energetică, electrificare, energie regenerabilă și stocare, adică locuri de muncă locale, aer mai curat și independență față de autocrați și piețe toxice. Dacă vrem o Europă sigură și prosperă, spunem adio gazului – acum, nu peste zece ani”, a declarat Alin Tănase, Coordonator de Campanii, Greenpeace România.

Greenpeace solicită factorilor de decizie să:

Elimine rapid dependența de gaz prin măsuri de eficiență energetică și electrificare în industrie și clădiri;
Accelereze investițiile în surse regenerabile și măsuri de flexibilizare a cererii;
Revizuiască contractele de GNL pe termen lung care pot bloca UE în consum ridicat de gaz dincolo de 2030;
Crească transparența privind originea și rutele GNL, inclusiv importurile în hub-urile europene.

hotnews.ro

Noutați dupa tema