
Guvernul a aprobat Programul național de promovare a antreprenoriatului și competitivității pentru perioada 2023-2027.
De asemenea, Cabinetul de miniștri a aprobat un plan de acțiune pe 3 ani pentru implementarea acestuia. Programul are ca scop crearea condițiilor pentru creșterea competitivității întreprinderilor la nivel local și internațional, precum și diversificarea instrumentelor de sprijin necesare pentru dezvoltarea întreprinderilor mici și mijlocii. Programul conține 3 obiective generale împărțite în 9 sarcini specifice. În special, se prevede îmbunătățirea cadrului de reglementare pentru mediul de afaceri: crearea unor condiții de funcționare favorabile pentru întreprinderi, digitalizarea proceselor administrative în instituțiile publice care furnizează servicii publice, asigurarea unei creșteri economice durabile și crearea condițiilor pentru promovarea și punerea în aplicare a principiilor ESG ("ecologieu, politică socială și guvernanță corporativă"). Ca urmare a implementării programului, până în 2025 se preconizează creșterea cu 20% a numărului total de întreprinderi și cu 35 000 a numărului de persoane angajate; reducerea numărului de întreprinderi lichidate; creșterea ponderii întreprinderilor active la 80% din numărul total și creșterea numărului de întreprinderi conduse de femei și tineri. Ponderea întreprinderilor care utilizează semnături electronice va crește de la 40% la 80%, cel puțin 80% din serviciile publice vor fi furnizate electronic și vor fi promovate principiile unei economii verzi. De asemenea, se preconizează simplificarea accesului la finanțare și creșterea competitivității bunurilor/serviciilor locale, inclusiv pe piețele externe (creșterea accesului la finanțare, productivitatea întreprinderilor, creșterea și diversificarea exporturilor). Investițiile vor crește, grație sprijinului de stat acordat de guvern prin intermediul ODA, finanțării programelor și capitalizării fondurilor de sprijin vor crește. De exemplu, doar datorită programului 373, cel puțin 2 miliarde de lei vor fi investite în economie. Volumul exporturilor de mărfuri va crește cu 40% până în 2025, până la 60,7 miliarde de dolari. Un alt obiectiv este promovarea culturii antreprenoriale prin îmbunătățirea competențelor profesionale și antreprenoriale, consolidarea dialogului public-privat, întărirea rolului mediului de afaceri în procesul decizional etc. Se preconizează că până în 2025 100% din proiectele de reglementări vor fi discutate cu comunitatea de afaceri. Costul total al măsurilor de implementare a Programului național de promovare a antreprenoriatului și competitivității în primii 3 ani va fi de 828,3 milioane de lei, dintre care peste 2/3 vor fi alocate de la bugetul de stat. Totodată, pentru capitalizarea fondului FACEM se preconizează identificarea surselor de finanțare în sumă de 2,3 miliarde de lei în perioada 2024-2025 // 06.09.2023 – InfoMarket