Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 August, a.2025Dr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Și tu poți învăța animația și producția desenelor animate! Alege una dintre cele două profesii noi de la Universitatea Pedagogică „Ion Creangă”

Și tu poți învăța animația și producția desenelor animate! Alege una dintre cele două profesii noi de la Universitatea Pedagogică „Ion Creangă”

Viitoare generație de artiști grafici, specializați în animația personajelor din jocurilor video, licențiați oficial în Republica Moldova sunt la linia de start. De  la 1 septembrie, la Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă”, zeci de tineri vor învăța o nouă specialitate, care acum este predată la ciclul licență. Tehnologia a extins posibilitățile artiștilor plastici, care acum utilizează spațiul digital în loc de tradiționala pânză pentru a-și spune istoriile. Iar animația este un mix perfect între artă, știință și tehnologii informaționale.
 
Noua specialitate a fost introdusă în curricula de studii, în cadrul Programului  „Profesiile Viitorului: Animație, Dezvoltare Jocuri și Multimedia” implementat de Ministerul Educației și Cercetării cu sportul Proiectul Tehnologiile Viitorului (FTA), finanțat de USAID și Suedia, care promovează o economie digitală, creativă și circulară și contribuie la  creșterea competitivității industriilor cheie din Moldova. 
 
Cursurile predate în următorii trei ani sunt disponibile pe pagina oficială a Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă”, iar doritorii de a se înscrie la noua specialitate o pot face în cea de-a doua sesiune de admitere care se încheie pe 23 august.
Animația – de la desene animate până la pure art
De la 1 septembrie, studenții Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă” vor studia 2 programe noi:

  1. animație 3D cu accent pe producția personajelor și elementelor de animație 3D (pure art) 
  2. animație 2D cu accent pe producția desenelor animate 
 
Programele vor fi studiate la Facultatea Arte Plastice și Design, pe domeniul general de studii „Arte” și vine ca un pas firesc a dezvoltării industriilor creative în țara noastră, dar și a cererii în creștere a talentelor .
 
Programul de studii a fost elaborat de către experți educaționali, specialiști în domeniul createch din țară, dar și cu expertiza profesioniștilor din domeniu de peste hotare.
Pe lângă lecțiile teoretice, marele avantaj al noilor profesii constau în faptul că studenții vor beneficia de oportunitatea de a avea practică în cadrul companiilor din țară din industria de producție a personajelor și desenelor animate.
 
În primul an de studii, viitorii specialiști vor învăța psihologia jocurilor animate și vor fi inițiați în designul jocurilor. De asemenea, se vor familiariza cu conceptul de imagine și pictură digitală, dar și tehnici de modelare 2D.
 
Anul doi de învățământ va fi axat pe tehnici de modelare în 3D, studii digitale și design de jocuri precum UI și UX. Studenții vor cunoaște cum poate fi dezvoltat Art Marketingul, vor învăța bazele antreprenoriatului în arte și design – în cazul în care unii dintre ei vor crește în carieră și vor dezvolta propriile afaceri, precum și principiile generale de design ale personajelor și animația acestora.
Iar în ultimul an de învățământ vor fi predare practicile și tendințele din arta contemporană, cum pot fi elaborate jocurile 3D, în ce constă estetica artei și filozofia, precum și fotografia artistică.
 
Rapoartele internaționale proiectează că dimensiunea pieței globale de animație va atinge valoarea de aproximativ 642,5 miliarde USD până în 2030, în creștere cu  5,2% din 2021 până în 2030.  Forța de muncă în industria animație, necesită înaltă calificare,  93% dintre animatorii de azi au o diplomă de licență și 26% au și o diplomă postuniversitară. La nivel global, mai mult de 50% din oamenii care lucrează sunt freelanceri. 
 
Cursurile noilor specialități vor fi predate de profesori practicieni inclusiv în laboratoare specializate la „Mediacor” și „Artcor”, dar și lectori internaționali care vor fi invitați să țină ore și masterclass-uri specializate. 
 
Introducerea noilor profesii face parte din programul Programul Profesiile Viitorului. Inițiativa urmează să fie implementată la Universitatea de Stat din Moldova, Universitatea Tehnică din Moldova și Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” și își propune să educe specialiști pentru o nouă etapă dominată de inovații, creativitate și tehnologii.
 
Programului „Profesiile Viitorului: Animație, Dezvoltare Jocuri și Multimedia” este implementat Ministerul Educației și Cercetării cu sportul Proiectul Tehnologiile Viitorului (FTA), finanțat de USAID și Suedia, care promovează o economiei digitală, creativă și circulară și contribuie la  creșterea competitivității industriilor cheie din Moldova.
 

Noutați dupa tema