
În Moldova, gama de produse alimentare s-ar putea reduce, iar prețurile vor crește cu cel puțin 10-15%.
Acest lucru a fost anunțat de publicația „Экономическое обозрение Logos-Press”, referindu-se la reprezentanții lanțurilor de retail. După cum era de așteptat, primul val de creșteri va avea loc la mijlocul lunii martie - linia de carne și alimente vor crește, a căror aprovizionare a fost asigurată de comercianții din Ucraina și Rusia. „Ucraina a fost principalul nostru furnizor de carne ieftină, în special de pui. Vecinii au furnizat, de asemenea, constant produse alimentare, cum ar fi cereale. Alături de producătorii ruși, ucrainenii au umplut rețelele comerciale din Moldova cu hrișcă, orez, alte cereale și produse. Aceste categorii de produse vor reprezenta deficitul principal. Nu sunt livrări noi: autoritățile ucrainene au interzis exportul de bunuri de larg consum, iar livrarea acestora din Rusia nu este încă posibilă - nu există logistică disponibilă”, - explică Dumitru Razloga, directorul general al lanțurilor Bonus și Local. Potrivit acestuia, producătorii locali nu pot acoperi cererea internă. Cu excepția făinii, zahărului și pastelor făinoase din grâu moale, nu avem produse alimentare moldovenești sau sunt produse în cantități mici. Nu este rentabil să imporți din China: prețul transportului în containere a crescut de 5 ori. În condițiile actuale, nu are sens să aducem bunuri FMCG (fas-moving consumer goods) foarte lichide din China - prețul va crește semnificativ. Producătorii europeni nu oferă sortimentul necesar sau prețuri bune de achiziție. „Este necesar să ținem cont de faptul că producătorii ruși și ucraineni ne-au furnizat produse, în principal, nesortate. În Moldova, au fost ambalate sub diferite mărci, inclusiv, și sub „eticheta privată” a lanțurilor de retail. Și în Occident, toate alimentele sunt de marcă, cu valoare adăugată mare. De aceea, nu are sens să-l cumperi în volume mari. De exemplu, orezul european costă 30 de lei kg, în timp ce orezul rusesc costă 12 lei. Procesatorii europeni furnizează doar o linie stabilă de paste dure, mai ales în Italia. Cu ceasta vânzarea cu amănuntul și va umple spațiul liber de pe rafturi. Așadar, nu anticipăm o lipsă extrem de dureroasă, dar unele mărfuri se vor pierde cu siguranță pentru o lungă perioadă de timp”, - consideră Razloga. Al doilea val tangibil de creșteri ale prețurilor este așteptat după alte două săptămâni, când stocurile din depozit ale comercianților vor necesita reaprovizionare. Noile livrări sunt o nouă logistică costisitoare, iar aceste riscuri se vor reflecta în preț. Vor avea un efect și alte costuri - creșterea prețului la gaz, benzină, motorină, precum și o creștere a salariilor medii în sistemul de vânzare cu amănuntul. Prețul de achiziție va include inflația. Ca urmare, produsele alimentare de masă vor crește în preț cu cel puțin 10-15% și vor crește constant. Totuși, potrivit rețelelor, este puțin probabil ca creșterea prețurilor să afecteze traficul de consumatori: un supermarket mediu (până la o mie metri pătrați) încă generează 2,5 mii de cecuri pe zi. Adevărat, din cauza creșterii prețului, se va modifica suma „cecului mediu”, care va sări de la actualul 130 lei la 150-160 lei. // 04.03.2022 — InfoMarket.