
O mare parte dintre întreprinderi nu sunt mulțumite de măsurile de sprijin pe care autoritățile le-au luat în perioada 2020-2022 pentru a atenua impactul crizelor din această perioadă.
Aceasta a fost concluzia studiului "Percepția întreprinderilor asupra măsurilor guvernamentale anticriză din ultimii 22 de ani", realizat de Centrul pentru Antreprenoriat și Politici Economice (CAPE). Potrivit sondajului, 70% din întreprinderile din diferite sectoare ale economiei au fost afectate de pandemie. Companiile s-au confruntat cu creșterea prețurilor, reducerea numărului de clienți și scăderea vânzărilor, dificultăți în plata chiriei și a impozitelor, împrumuturi etc. În același timp, cele mai multe companii au reușit să-și păstreze angajații, deși majoritatea dintre ele susțin că resimt efectele crizei demografice, confruntându-se cu lipsa forței de muncă. În timpul pandemiei, companiile s-au confruntat cu o concurență neloială din partea întreprinderilor ilegale, cu încălcarea procedurilor de achiziții publice și cu lipsa piețelor. Companiile au fost nevoite să ia o serie de măsuri pentru a depăși criza: reducerea costurilor de producție, anularea planurilor de investiții, suspendarea operațiunilor, reducerea costurilor administrative, reducerea salariilor personalului etc. Mediul de afaceri a declarat că prețurile la energie și toate costurile au crescut în ultimii 2 ani, în timp ce veniturile au scăzut. În evaluarea sprijinului acordat de guvern în perioada 2020-2022, aproximativ 18% dintre respondenți s-au declarat mulțumiți de măsurile luate de guvern, 44% s-au declarat nemulțumiți, iar 31% au avut o opinie neutră. În același timp, 83% dintre cei intervievați sunt mulțumiți și foarte mulțumiți de programul de digitalizare. 27% dintre companii sunt recunoscătoare pentru mecanismul de compensare pentru primii 500 de metri cubi de gaze naturale, dar numai o mică parte a profitat de acesta. Mai mult de 63% dintre întreprinderi sunt recunoscătoare pentru amânarea plății impozitelor și taxelor, 59% sunt mulțumite de eliminarea necesității facturilor fiscale pentru cumpărăturile efectuate cu carduri bancare, întreprinderile nu consideră foarte eficiente compensațiile pentru reducerea timpului de lucru și compensațiile pentru perioadele de indisponibilitate tehnică, precum și subvențiile de dobândă la creditele bancare și nebancare. Sondajul a arătat că 34% dintre companii au fost grav afectate de războiul din Ucraina, iar 39% au fost afectate într-o oarecare măsură de războiul din Ucraina, cele mai afectate fiind întreprinderile mici și microîntreprinderile. Sancțiunile împotriva Rusiei nu au afectat 89% dintre respondenți. În următoarele șase luni, întreprinderile se vor confrunta cu următoarele provocări: prețuri mai mari la materiile prime, costuri de producție mai mari și producție mai mică, întârzieri în plata clienților, plecări de angajați, scăderea consumului etc. De asemenea, sondajul a arătat că există dificultăți în asigurarea calității parteneriatului public-privat: statul nu poate lua decizii rapide pentru a depăși criza, birocrația și corupția persistă, există o lipsă de voință politică din partea majorității parlamentare, există o lipsă de informații, iar în unele cazuri un exces de informații etc. Sondajul a fost realizat în perioada 1-14 aprilie și a implicat 107 companii și 24 de asociații de afaceri. Datele au fost colectate prin mai multe metode, inclusiv prin interviuri aprofundate cu directorii de companii. //20.06.2022 - InfoMarket.