
Ministerul Finanțelor va elabora un Program de dezvoltare a controlului financiar public intern pentru perioada 2023-2026.
Acest lucru este stipulat în hotărârea de Guvern aprobată în urma aprobării Raportului anual consolidat privind controlul financiar intern public pentru 2022. Rapoartele elaborate au evidențiat o serie de probleme legate de controlul financiar intern public. De exemplu, există progrese reduse în ceea ce privește dezvoltarea sistemelor de control intern de gestiune în cadrul organismelor și entităților publice, iar funcția de audit intern în sectorul public nu este pe deplin operațională. Percepția controlului financiar public intern ca fiind o reformă care se referă exclusiv la finanțele publice, precum și cultura de management și practicile actuale bazate pe un model de control centralizat limitează implicarea și angajamentul managerilor de la diferite niveluri ale administrației publice în dezvoltarea unor sisteme solide de control intern al gestiunii. În plus, înființarea, la nivelul administrației publice, a unor unități de audit intern de dimensiuni reduse reduce capacitatea acestora de a evalua în mod sistematic întregul domeniu de activitate al entității și de a pune în aplicare standarde profesionale în ceea ce privește calitatea activităților de audit intern. Pentru a rezolva aceste probleme, s-a decis aprobarea și implementarea unui plan de acțiune pentru dezvoltarea controlului intern managerial care va permite implementarea Standardelor Naționale de Control Intern și eliminarea deficiențelor sistemice identificate prin autoevaluarea anuală. Există planuri de dezvoltare a competențelor managerilor operaționali în vederea organizării unor sisteme eficiente de control intern de gestiune și de dezvoltare a competențelor profesionale ale auditorilor interni prin stimularea participării acestora la Programul de formare și certificare în domeniul auditului intern în sectorul public. Ministerul Finanțelor Publice va elabora un Program de dezvoltare a controlului financiar intern public pentru perioada 2023-2026, stabilind orientări și scenarii de dezvoltare pe termen mediu; va elabora criterii minime pentru definirea dimensiunii unităților de audit intern din administrațiile publice centrale (în prezent, 1-2 persoane, care adesea combină funcțiile de audit intern cu alte sarcini de serviciu); va îmbunătăți sistemul de certificare și dezvoltare a competențelor auditorilor interni din sectorul public și va digitaliza procesele de dezvoltare Toate administrațiile publice centrale și locale au termen până la 10 martie 2024 pentru a raporta cu privire la punerea în aplicare a obiectivelor stabilite. // 29.06.2023 – InfoMarket