În 2023, CNPF a dispus ca 8 instituții de credit nebancare să anuleze obligațiile de plată ale consumatorilor în sumă de circa 115 milioane de lei.

În 2023, CNPF a dispus ca 8 instituții de credit nebancare să anuleze obligațiile de plată ale consumatorilor în sumă de circa 115 milioane de lei.

Acest lucru a fost anunțat de Comisia Națională a Pieței Financiare, menționând că această sumă reprezintă plăți aferente contractelor de credit, în special dobânzi, comisioane, amenzi, penalități de întârziere la plată etc. Măsurile luate sunt un răspuns la încălcarea prevederilor legale privind limitarea costurilor și penalităților ce decurg din contractele de credit de consum. Abaterile de la lege au fost depistate atât în cadrul măsurilor de control desfășurate de autoritatea de supraveghere, cât și ca urmare a sesizărilor consumatorilor de servicii financiare care au solicitat verificarea respectării legii de către OCN-uri la acordarea creditelor. Ca urmare a acestor controale, CNPF a obligat instituțiile de credit nebancare să restituie sau să anuleze plățile aferente contractelor de credit în valoare de aproximativ 113,8 milioane de lei pentru aproximativ 12400 de contracte de credit. De asemenea, sume semnificative au fost dispuse spre rambursare de către creditori și ca urmare a intervenției CNPF în procesul de examinare a cererilor. În rezultatul a circa 300 de adresări din partea consumatorilor de servicii financiare, CNPF a constatat următoarele abateri: restricții la plățile în cadrul contractelor de împrumut, abuzuri etc. În urma controalelor, creditorii au anulat obligații de plată în valoare de circa 1 milion de lei. Potrivit Comisiei, în urma controalelor efectuate de către CNPF în baza adresărilor consumatorilor, unele instituții de credit nebancare au inițiat examinarea reclamațiilor și verificarea contractelor de credit direct cu beneficiarii, fără o decizie relevantă a autorității. De menționat că, începând cu 1 iulie 2023, CNPF este responsabilă de reglementarea, supravegherea și protecția consumatorilor în domeniul serviciilor financiare în domeniul asigurărilor, creditului nebancar, pieței de capital, iar de la 1 ianuarie 2024 mandatul instituției a fost extins pentru a include protecția consumatorilor în relațiile cu băncile, prestatorii de servicii de plată și casele de schimb valutar. Pentru a oferi suport consultativ specializat, precum și pentru a facilita dialogul cu beneficiarii de servicii financiare, CNPF a lansat o linie telefonică pentru consumatorii de servicii financiare la numărul 022 85 95 95 95, unde cetățenii pot obține lămuriri, clarificări de la specialiștii Direcției servicii pentru consumatori. În plus, CNPF oferă asistență de specialitate și informații privind legislația care reglementează drepturile consumatorilor direct la sediul său. // 26.01.2024 - InfoMarket.

Noutați dupa tema