Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 Iulie, a.2025Dr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Deputații PAS au pregătit mai multe modificări la Legea privind piața produselor petroliere și vor organiza consultări publice pe 28 iulie pentru a discuta proiectul de lege pe care l-au elaborat

Deputații PAS au pregătit mai multe modificări la Legea privind piața produselor petroliere și vor organiza consultări publice pe 28 iulie pentru a discuta proiectul de lege pe care l-au elaborat

Proiectul de lege corespunzător va fi înregistrat la secretariatul Parlamentului imediat după alegerea conducerii parlamentului și organele sale de lucru. Proiectul de lege pregătit de deputații PAS prevede intervenția urgentă în unele prevederi ale Legii privind piața produselor petroliere, care au fost introduse la inițiativa deputatului independent Alexandru Oleinic. Proiectul de lege elaborat de deputații PAS propune eliminarea neconcordanțelor legislative și a tuturor neajunsurilor în textul legii, care dau naștere la diverse situații de risc, păstrând în același timp conceptul de bază al politicilor de stabilire a prețurilor la produsele petroliere prin limitarea acestora, dar numai în partea legată de vânzarea cu amănuntul a produselor petroliere de bază. Autorii propun ca articolul 4 din Legea privind piața produselor petroliere, care reglementează formarea prețurilor, conținea o nouă ediție, iar noua formulare ar indica clar și fără echivoc că prețurile maxime cu amănuntul pentru produsele petroliere de bază sunt stabilite de Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică în baza Metodologiei pentru calculul și aplicare a prețurilor la produsele petroliere. Această propunere este menită să corecteze deficiențele conceptuale făcute în versiunea actuală a art. 4 din lege, care, pe de o parte, în absența unor clarificări clare a tipului de comerț supus restricției (cu ridicata sau cu amănuntul), include în cadrul reglementării metodologice ambele tipuri de vânzări pe piața produselor petroliere specificate în capitolul VI, și, pe de altă parte, nu conferă ANRE dreptul de a limita direct prețurile, făcându-l o sarcină pentru agenții economici. În aceste condiții, pe piața produselor petroliere au apărut multe situații de risc, în special formarea prețurilor, începând cu contabilizarea fiecărui lot de produse petroliere importate. Versiunea actuală a legii aplică în mod eronat produselor procedura de evaluare a valorii contabile conform „metodei FIFO (primul venit, primul ieșit)”, care se caracterizează, de fapt, prin „metoda costului mediu ponderat”, care presupune că toate mărfurile sunt de același tip în cantități diferite, dar cu valori diferite, sunt evaluate la același preț, deoarece li se atribuie un cost mediu ponderat. În plus, nu toți agenții economici au acces la cotațiile Platts și nu toți agenții economici au capacitatea internă de a calcula conformitatea cu prețurile maxime de vânzare pentru produsele petroliere. Restricția asupra prețurilor cu ridicata îi dezavantajează fie pe vânzătorii angrosiști, fie pe cumpărătorii angrosiști, care vând apoi produse petroliere la benzinării. În plus, utilizarea cotațiilor Platts într-o situație în care toate tranzacțiile se bazează pe cotațiile Argus în varietatea lor și în diverse formule proporționale: Argus DAF Brest Propan-Butan; Argus DAF Ukrainian-Romanian; Argus FOB Black Sea; Argus North Sea Index. Deputații PAS au subliniat, de asemenea, dispariția anumitor tipuri de combustibil din vânzare din cauza plafoanelor de preț pentru produsele petroliere care au proprietăți care le depășesc pe cele specificate în specificațiile tehnice europene și naționale și care reprezintă mai multă varietate sau tactici de marketing decât nevoia de bază a consumatorilor. În acest sens, proiectul de lege pregătit de deputații PAS prevede că numai prețul maxim de vânzare cu amănuntul pentru vânzarea produselor petroliere de bază de tip standard (benzină COR 95 și motorină) este calculat și publicat zilnic pe pagina ANRE. Ca urmare, piața angro a combustibilului, precum și prețurile cu amănuntul pentru vânzarea gazului lichefiat și a tuturor celorlalte tipuri de produse petroliere de bază, cu excepția celor de bază, vor deveni complet gratuite. Vânzarea cu amănuntul a altor tipuri de produse petroliere decât cele pentru care se stabilește prețul maxim va fi permisă numai dacă este vândută în aceeași stație și produse de tipul standard. Este planificat ca în aceste condiții statul să ofere consumatorilor produse petroliere necesare la prețuri reglementate, rezonabile, transparente și nediscriminatorii, ușor comparabile și, pe de altă parte, să ofere posibilitatea de a alege în mod liber produse alternative. Proiectul de lege este, de asemenea, destinat să corecteze o altă greșeală făcută de autorul modificărilor, care, în loc să ușureze condițiile speciale pentru obținerea unei licențe pentru importul și vânzarea cu ridicata a produselor petroliere de bază, a anulat punctul din art. 13 al legii, care prevedea, de fapt, drepturile de bază ale importatorului prevăzute de licență pentru acest tip de activitate. Astfel, pentru a simplifica condițiile pentru obținerea licenței propuse, se propune reducerea capacității de stocare obligatorii de 5 ori, care trebuie să fie la dispoziția importatorului, de la 5 mii la 1 mie metri cubi, precum și pentru a reduce cerința pentru mărimea capitalului social obligatoriu de la 8 milioane de lei la 2 milioane de lei. Proiectul de lege stabilește că ANRE poate ajusta marja comercială în cazul apariției unor factori care nu ar fi putut fi prevăzuți anterior și va putea interveni în structura marjei de cel mult 10% din media înregistrată efectiv de operatori. Se așteaptă ca modificările propuse să aducă beneficii tuturor părților implicate, clienților, operatorilor și autorității de reglementare și sunt ușor de implementat și rentabile. // 26.07.2021 – InfoMarket.

Noutați dupa tema