
Parlamentul a aprobat în primă lectură o lege care recunoaște construcția liniei de transport Vulcănești-Chișinău de 400 kV ca fiind un proiect de importanță națională.
Este prima fază a unui proiect de importanță națională de interconectare a rețelelor electrice din Republica Moldova și România, cu un cost total de 260 de milioane de euro. Proiectul urmează să fie implementat până în 2024, cu sprijinul BERD (împrumut de 80 de milioane de euro), BEI (împrumut de 80 de milioane de euro), Asociația Internațională pentru Dezvoltare din cadrul Grupului Băncii Mondiale (împrumut de 61 de milioane de euro), Uniunea Europeană (grant de 39,4 milioane de euro). Proiectul "Interconectarea rețelelor electrice din Moldova și România, etapa I" prevede construcția liniei electrice de 400 kw Vulcănești-Chișinău pe o lungime de 158 km; construcția unei stații back-to-back la Vulcănești, pentru a asigura conexiunea între sistemul energetic al Republicii Moldova, Rețeaua Europeană a Operatorilor de Transport al Energiei Electrice, ENTSO-E și Sistemul Energetic Integrat/Sistemul Energetic Unificat (IPS/ UPS); modernizarea și extinderea stațiilor existente la Chișinău și Vulcănești 400 kw. În același timp, viceprim-ministrul, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, a declarat că, din moment ce rețelele electrice moldovenești și ucrainene au fost recent sincronizate cu rețeaua electrică europeană ENTSO-E, construcția stației back-to-back ar putea să nu fie necesară, deoarece existența acesteia a fost o soluție la situația anterioară. Potrivit acestuia, această problemă trebuie să fie încă discutată în detaliu de experți pentru a lua o decizie finală în această privință. Deoarece lucrările sus-menționate de construcție a liniei de înaltă tensiune de 400 kw Vulcănești-Chișinău și a stației Back-to-Back din Vulcănești vor fi efectuate pe terenuri aflate în proprietatea statului, a administrației publice locale și a persoanelor fizice și juridice de drept privat, este necesară adoptarea unei legi privind declararea utilității publice a lucrărilor de importanță națională pentru construcția liniei și a stației, în scopul promovării mai rapide a proiectului, asigurării exproprierii terenurilor necesare pentru construcție, achitării despăgubirilor etc. Guvernul, în numele statului, va demara procedura de achiziționare a terenurilor necesare construcției și va aloca resursele financiare necesare pentru elaborarea și implementarea unui plan de acțiuni pentru soluționarea și compensarea exproprierii permanente și temporare a terenurilor necesare pentru construcția și întreținerea liniei de transport de 400 kV Vulcănești-Chișinău și a stației Back-to-Back din Vulcănești. Până în prezent, prognoza bugetului total pentru procedurile de expropriere aferente proiectului pentru întreaga perioadă de implementare a acestuia este estimată după cum urmează: plăți compensatorii pentru victime - 20 milioane de lei, servicii cadastrale - 12 milioane de lei. Obiectele de expropriere, stabilite în conformitate cu studiul de fezabilitate, necesare pentru lucrările de construcție menționate mai sus sunt: imobilele, proprietate privată și în proprietatea unităților administrativ-teritoriale, aferente proiectului menționat mai sus, situate în afara sau în interiorul următoarelor localități: UTA Găgăuzia (orașul Vulcănești, satele Dezghinja, Congazcicul de Sus, Chirsovo, Congaz, Svetlii), raionul Cahul (satele Borceag, Iujno, Burlaceni), raionul Taraclia (satele Albota de Sus, Albota de Jos, Balabanu, Novoselovca, Aluata, Salcia, Musaitu, Vinogradovca), raionul Leova (Borogani), raionul Cimișlia (orașul Cimișlia, satele Ivanovca Nouă, Gura Galbenei, Grădiște, Valea Perjei, Caterinovca, Javgur, Cenac), raionul Hîncești (satele Buțeni și Firladeni), raionul Ialoveni (satele Zimbreni, Costești, Hâncești, Molesti) și mun. Chișinău (com. Bacioi). // 31.03.2022 – InfoMarket