
În Moldova, construcția liniei electrice aeriene de înaltă tensiune de 400 kV Vulcănești-Chișinău a fost recunoscută ca fiind un proiect de importanță națională.
Parlamentul a adoptat joi, în a doua lectura, proiectul de lege privind declararea ca fiind de utilitate publică de importanță națională construcția liniei electrice aeriene de 400 kV Vulcănești-Chișinău și a stației Back-to-Back din Vulcănești. Legea, aprobată cu votul a 59 de deputați, reglementează mecanismul de soluționare a plângerilor privind aplicarea și monitorizarea impactului social și de mediu al lucrărilor planificate. Legea prevede implementarea primei etape a proiectului de importanță națională de interconectare a rețelelor electrice din Republica Moldova și România, în valoare de 260 de milioane de euro, menit să asigure securitatea energetică a Republicii Moldova prin conectarea la piața energetică a Uniunii Europene, precum și consolidarea rețelelor naționale de transport al energiei electrice. Proiectul urmează să fie implementat până în 2024, cu sprijinul BERD (împrumut de 80 de milioane de euro), BEI (împrumut de 80 de milioane de euro), Asociația Internațională pentru Dezvoltare din cadrul Grupului Băncii Mondiale (împrumut de 61 de milioane de euro), Uniunea Europeană (grant de 39,4 milioane de euro). Proiectul "Interconectarea rețelelor electrice moldo-române, etapa I" prevede construcția liniei electrice Vulcănești-Chișinău 400 kw pe o lungime de 158 km; construcția unei stații back-to-back la Vulcănești, pentru a asigura conexiunea între sistemul energetic al Republicii Moldova, Rețeaua Europeană a Operatorilor de Transport al Energiei Electrice, ENTSO-E și Sistemul Energetic Integrat/Sistemul Energetic Unificat (IPS/ UPS); modernizarea și extinderea stațiilor existente la Chișinău și Vulcănești 400 kw. În același timp, vicepremierul, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, a declarat că, deoarece rețelele electrice din Moldova și Ucraina au fost recent sincronizate cu ENTSO-E, construcția stației back-to-back ar putea să nu fie necesară. Potrivit acestuia, această problemă trebuie încă discutată în detaliu de către experți pentru a lua o decizie finală. Deoarece activitățile menționate mai sus pentru construcția liniei de transport de 400 kV Vulcănești-Chișinău și a stației Back-to-Back din Vulcănești se vor desfășura pe terenuri aflate în proprietatea statului, a administrației publice locale și a persoanelor fizice și juridice private, a fost necesară adoptarea unei legi care să declare utilitatea publică a construcției liniei de transport și a stației din Vulcănești, astfel încât proiectul să poată fi promovat mai rapid, să fie expropriate terenurile necesare pentru construcție, să fie plătite despăgubiri etc. Guvernul, în numele statului, va demara procedura de achiziționare a terenurilor necesare construcției și va aloca resursele financiare necesare pentru elaborarea și implementarea unui plan de acțiuni pentru soluționarea și compensarea exproprierii permanente și temporare a terenurilor necesare pentru construcția și exploatarea liniei de transport de 400 kV Vulcănești-Chișinău și a stației Back-to-Back din Vulcănești. Până în prezent, prognoza bugetului total pentru procedurile de expropriere aferente proiectului pentru întreaga perioadă de implementare a acestuia este estimată după cum urmează: plăți compensatorii pentru victime - 20 milioane de lei, servicii cadastrale - 12 milioane de lei. Obiectele de expropriere, stabilite în conformitate cu studiul de fezabilitate, necesare pentru lucrările de construcție menționate mai sus sunt: imobilele, proprietate privată și în proprietatea unităților administrativ-teritoriale, aferente proiectului menționat mai sus, situate în afara sau în interiorul următoarelor localități: UTA Găgăuzia (orașul Vulcănești, Dezghinja, satele Congazcicul de Sus, Chirsovo, Congaz, Svetlii), raionul Cahul (satele Borciag, Iujnoe, Burlaceni), raionul Taraclia (satele Albota de Sus, Albota de Jos, Balabanu, Novoselovca, Aluata, Salcia, Musaitu, Vinogradovca), raionul Leova (Borogan), raionul Cimișlia (orașul Cimișlia, satele Ivanovca Nouă, Gura Galbenei, Grădiște, Valea Perjei, Caterinovca, Javgur, Cenac), raionul Hîncești (satele Buțeni și Firladeni), raionul Ialoveni (satele Zimbreni, Costești, Hansca, Moliște) și mun. Chișinău (com. Bacioi). // 12.05.2022 – InfoMarket