
În Moldova, pe termen mediu și lung, ar trebui să se renunțe la plafonarea și reglementarea prețurilor pe piața produselor petroliere.
Dar acest lucru se va întâmpla numai după ce va fi consolidată capacitatea Consiliului Concurenței de a controla piața și de a asigura o concurență loială. Aceasta este una dintre constatările comisiei parlamentare speciale după ce a analizat eficiența aplicării reglementărilor în sectorul produselor petroliere. Raportul comisiei a fost prezentat anterior în Parlament de către președintele acesteia, deputatul PAS Radu Marian. Potrivit serviciului de presă al Parlamentului, Comisia specială a analizat piața produselor petroliere începând cu anul 2001 și a formulat o serie de concluzii și recomandări pentru mai multe instituții ale statului. Raportul comisiei speciale a analizat istoricul reglementării, dinamica prețurilor în Moldova în comparație cu țările europene, cotațiile internaționale, marjele comerciale și profitabilitatea declarată de participanții la piață. Comisia a constatat că actuala metodologie de reglementare a prețurilor pentru produsele petroliere de bază, deși nu este optimă din punctul de vedere al principiilor economiei de piață, asigură un preț pentru produsele petroliere cu 1-3 lei pe litru mai mic decât în cadrul mecanismelor de reglementare anterioare sau în condiții de piață liberă. În raport se spune că prețul motorinei și al benzinei standard este în continuare extrem de ridicat în Moldova în comparație cu anul trecut. Dar această creștere se datorează unei creșteri fără precedent a prețurilor de import și a cotațiilor produselor petroliere, care, la rândul ei, a fost generată de războiul din Ucraina și de problemele de producție de petrol. Comparativ cu aprilie 2020, (începutul pandemiei Covid-19) cotațiile internaționale Platts (cotațiile la care se importă benzina și motorina) au crescut de 6 ori. În comparație cu septembrie 2021, creșterea a fost de 123%, iar în comparație cu 20 februarie 2022, creșterea a fost de aproximativ 75% în momentul de vârf al cotațiilor din iunie. În același timp, raportul subliniază că Moldova are unele dintre cele mai mici prețuri la benzină și motorină standard din Europa. În cazul motorinei standard, începând cu 4 iulie, prețul era mai mic decât în țara noastră doar în Azerbaidjan, Rusia, Georgia și Belarus. Începând cu 19 iulie, prețul litrului de motorină în Moldova este cu 6 lei mai mic decât în Ucraina și cu 6 lei mai mic decât în România, chiar și după ce autoritățile române au redus acciza cu doi lei. ”Dincolo de creșterea fulminantă a prețurilor, oamenii întotdeauna au fost nemulțumiți de faptul că atunci când cotațiile internaționale cresc, companiile locale imediat cresc prețul, iar atunci când cotațiile scad, prețul la pompă întârzie să o facă. Statul intervine prin această metodologie anume pentru a se asigura că prețul la pompă scade atunci când cotațiile internaționale urmează același trend. Ultimele micșorări de prețuri la pompă reflectă acest lucru. Dacă cotațiile internaționale vor rămâne la același nivel, scăderea prețurilor la pompă va continua”, a declarat Radu Marian, președintele Comisiei speciale pentru examinarea eficienței aplicării reglementărilor din sectorul produselor petroliere. Alte constatări ale comisiei constau în faptul că, marja comercială specifică (sau diferența dintre costul de import și prețul la pompă) pentru companiile petroliere din Moldova s-a redus în ultimii ani, urmare a aplicării Metodologiei și a reducerii acestei marje prin lege. Dacă în 2016, companiile petroliere din Republica Moldova înregistrau a 3-a cea mai mare marjă din Europa la benzină (0.22 cenți, aprox. 4 lei/litru), în iulie 2022, marja era una din cele mai mici din Europa (0.11 cenți – 2.2 lei). Situația este similară și în cazul motorinei. Totodată, prețurile și profitabilitatea mai ridicată în țările vecine România și Ucraina determină ca rafinăriile din regiune și importatorii noștri să prefere livrările în aceste zone, în detrimentul Republicii Moldova. Sunt sesizate mai multe cazuri în care companiile locale petroliere, dar și transportatorii, reexportă produsele petroliere în Ucraina, ceea ce duce, în unele cazuri, la probleme cu aprovizionarea locală angro. De asemenea, limitarea prin lege a plafonului afectează în special benzinăriile mici din zonele rurale, aspect care urmează a fi abordat separat. Comisia a mai constatat că, companiile petroliere din Republica Moldova în continuare suferă de eficiență redusă. O stație din Republica Moldova comercializează în medie 1-2 tone pe zi de carburanți, în timp ce în România, volumul se poate ridica la 5-6 tone. Obiectivul Metodologiei actuale, cu marjă redusă, este inclusiv să aducă mai multă eficiență pe piața petrolieră. În urma modificării legislației petroliere în luna februarie 2022 (reducerea substanțială a taxei de licență de la 260 mii lei la 3.2 mii lei), a fost atestată o creștere a numărului de importatori de carburanți, deci implicit un impact pozitiv asupra concurenței. Dacă la sfârșitul lunii septembrie 19 companii erau înregistrate ca importatori, în luna iunie, conform datelor ANRE, sunt înregistrate 24 companii, inclusiv un agricultor. Pe termen mediu și lung, Comisia specială pledează pentru renunțarea la plafonarea și reglementarea prețurilor pe piața produselor petroliere. Acest lucru ar urma să aibă loc doar după consolidarea capacităților Consiliului Concurenței de a monitoriza piața și de a asigura concurență loială. Comisia a propus și un set de acțiuni pentru mai multe instituții. Pentru Parlament, Comisia specială a venit cu recomandarea de inițiere a unui audit de performanță extern și independent a activității Consiliului Concurenței. De asemenea, Parlamentul ar trebui să examineze posibilitatea eliminării necesității de păstrare de către agenții economici a produselor petroliere principale în volum minim de 1000 m3, în paralel asigurând transpunerea Directivei UE cu privire la obligația de a menține un nivel minim de rezerve de produse petroliere în volumul echivalent pentru două luni de consum intern. Pentru Consiliul Concurenței, comisia a recomandat anunțarea în timpul apropiat a rezultatelor investigației referitoare la posibilele înțelegeri de cartel în domeniul pieței petroliere, înaintarea în termen de 30 de zile, propuneri de modificare a legislației în vederea îmbunătățirii activității instituției, dar și intensificarea cooperării cu ANRE și SIS. Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică se recomandă elaborarea, în termen de 45 de zile, a aplicației mobile ecarburanți.anre.md în scopul facilitării accesului către lista de prețuri la carburanți a celor care folosesc preponderent telefoane mobile. Comisia specială salută deciziile Guvernului de a oferi suport țintit pentru industriile vulnerabile, cum ar fi rambursarea a 100% a costului accizelor la motorină pentru producătorii agricoli mici și mijlocii și reducerea costurilor autorizațiilor de transport pentru transportatori, în paralel cu liberalizarea transportului cu Uniunea Europeană. În același timp, Comisia recomandă Guvernului să examineze posibilitatea reducerii prețurilor la transporturile de persoane în trafic raional sau interraional, precum și va analiza posibilitatea de reducere a prețului la produsele petroliere pentru operatorii de transport rutier (reducerea T.V.A., restituirea accizelor, compensarea parțială a cheltuielilor). În paralel, este foarte important ca la elaborarea politicii fiscale Guvernul să propună Legislativului măsuri de stimulare a procurării și a utilizării de către populație a mașinilor electrice. Către municipii, Comisia recomandă întreprinderea măsurilor necesare pentru creșterea atractivității transportului public, astfel încât să fie încurajată populația să aleagă transportul public în detrimentul automobilelor și să informeze publicul despre măsurile întreprinse.// 19.07.2022- InfoMarket.