
În Republica Moldova, toate întreprinderile mari, de la 1 ianuarie 2025, vor achiziționa gaze naturale doar la prețuri negociate - pe piața liberă, iar toate întreprinderile mijlocii - de la 1 ianuarie 2027.
Potrivit secretarului de stat al Ministerului Energiei, Constantin Borosan, aceasta este prevăzută de modificările aprobate de către Parlament la sfârșitul lunii decembrie 2023 la Legea cu privire la gazele naturale, care au fost publicate în Monitorul Oficial, privind liberalizarea totală treptată a pieței gazelor naturale, similar cum în UE în conformitate cu Directiva 2009/73/CE privind normele comune pentru piața internă în sectorul gazelor naturale. Potrivit modificărilor, până la 1 ianuarie 2025, întreprinderile mari care nu intră sub incidența Legii cu privire la întreprinderile mici și mijlocii au dreptul de a solicita semnarea contractelor de furnizare a gazelor naturale în condiții reglementate cu furnizorii care asigură furnizarea de gaze naturale către anumite categorii de consumatori finali în contextul obligației de a furniza serviciu public. Totodată, până la 1 ianuarie 2027, întreprinderile mijlocii, definite în Legea cu privire la întreprinderile mici și mijlocii, au dreptul de a solicita semnarea contractelor de furnizare a gazelor naturale în condiții reglementate cu furnizorii care asigură furnizarea de gaze naturale către anumite categorii de consumatori finali în contextul obligației de prestare a serviciilor publice. Constantin Borosan a menționat că modificările aprobate de către Parlament la Legea cu privire la gazele naturale este încă un pas important spre integrarea energetică a Republicii Moldova și UE. O modificare importantă la Legea cu privire la gazele naturale prevede că, începând cu 1 noiembrie 2024 și ulterior la 1 noiembrie a fiecărui an vor fi constituite stocuri de gaze naturale în volum de 15% din consumul mediu anual, similar cum face Uniunea Europeană. Aceasta înseamnă că în caz de apariție a unor situații excepționale în sectorul gazelor naturale Republica Moldova va fi mai protejată. Totodată, toate punctele de interconectare transfrontalieră pentru transportarea gazelor naturale vor fi bidirecționale - operatorul de transport este obligat să realizeze investiții pentru a asigura reversul fizic pe gazoductele care interconectează țara noastră cu România și cu Ucraina. UE a realizat aceasta în conformitate cu Regulamentul 2017/1938 privind măsurile de garantare a siguranței furnizării de gaze. Aceasta înseamnă că gazele naturale vor putea fi furnizate în Republica Moldova din oricare direcție și sursă. De asemenea, prin modificările la Legea cu privire la gazele naturale, este prevăzută protecția consumatorilor de gaze naturale în cazul pierderii furnizorului - în acest caz consumatorului îi va fi garantată furnizarea gazelor pe o perioadă cel mult 4 luni de către furnizorul de ultimă opțiune. După expirarea termenului de 4 luni consumatorul va putea decide să rămână în continuare la furnizorul de ultimă opțiune. Având în vedere imprevizibilitatea furnizării de ultimă opțiune, prețul de furnizare va include riscurile asociate intervenției prompte. Secretarul de stat al Ministerului Energiei a subliniat că este prevăzută intervenția rapidă pentru protejarea consumatorilor în caz de pierdere a furnizorului - în acest scop ANRE va deține baza de date a consumatorilor și o va transmite către furnizorul de ultimă opțiune desemnat să furnizeze gaze consumatorilor rămași fără furnizor. Desemnarea furnizorilor cu obligație de serviciu public pentru prestarea serviciului universal și a furnizorilor cu obligație de serviciu public pentru furnizarea de ultimă opțiune va avea loc pe bază competitivă. Furnizarea gazelor naturale în baza obligației de serviciu public va fi efectuată de către furnizorii care pot demonstra capacitatea de a furniza gaze naturale. De asemenea, este introdusă disciplina și responsabilitatea pe piața cu amănuntul a gazelor naturale prin garantarea pentru consumator a liberei alegeri a furnizorului la prețuri negociate. Consumatorii pot avea concomitent mai multe contracte cu furnizorii de pe piața liberă. Pentru același loc de consum nu este posibilă deținerea mai multor contracte în același timp, dacă unul din contracte este cu furnizorul cu obligație de serviciu public. În acest mod, riscurile asociate nu sunt transferate pe umerii consumatorilor casnici și protejați. Constantin Borosan a precizat că la componenta de echitate în caz de acumulare a devierilor tarifare - a fost revizuit mecanismul de plată a devierilor financiare de către consumatori. În cazul în care există devieri tarifare, consumatorii finali care-și schimbă furnizorul nu vor mai trebui să plătească sau să încaseze devierea care îi revine. Devierea va fi achitată sau încasată de către furnizori proporțional cu cota lor de piață. Mecanismul se aplică doar atunci când devierile depășesc 5% din valoarea venitului anual reglementat. ANRE în conformitate cu Metodologia tarifară ajustează prețurile atunci când valoarea devierilor tarifare depășește 1%. Este prevăzut că furnizorii de gaze naturale care vor dori să intre pe piața cu amănuntul (retail market) vor trebui să demonstreze că au capacitatea de furnizare a gazelor naturale și au încheiat un contract pentru achiziția gazelor naturale pe piața angro (wholesale market) sau sunt înregistrați la bursă de energie într-o țară UE sau din Comunitatea Energetică. Ofertele de furnizare a gazelor naturale sunt valabile pe întreg teritoriul țării noastre unde sunt operatori de sistem licențiați. Ofertele de furnizare a gazelor nu pot fi discriminatorii în raport cu consumatorii finali în funcție de unitatea teritorial-administrativă în care sunt consumate gazele naturale. Pentru obținerea licenței de furnizare a gazelor naturale, întreprinderile vor demonstra deținerea unui capital de cel puțin 1 milion de lei pe toată durata valabilității licenței. Înainte de emiterea licenței pentru activitatea de furnizare a gazelor naturale, ANRE va solicita avizele Serviciului de Informații și Securitate și Serviciului pentru Combaterea Spălării Banilor. Instituțiile trebuie să emită avize pozitive în ceea ce privește riscurile asociate cu securitatea statului, spălarea banilor și finanțarea terorismului. Cerința dată se aplică și tuturor titularilor de licență existenți. Modificările prevăd și finalizarea cu succes a certificării independenței operatorului de transport și de sistem (unbundling) în sectorul gazelor naturale, prin asigurarea gestionării întregii infrastructuri de transport pe teritoriul țării noastre. // 04.01.2024 – InfoMarket.