Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 Iulie, a.2025Dr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

În 2023, pensiile urmează să fie indexate cu 14,1%, dar numai partea care nu depășește  salariul mediu prognozat pe economie (11.700 de lei).

În 2023, pensiile urmează să fie indexate cu 14,1%, dar numai partea care nu depășește salariul mediu prognozat pe economie (11.700 de lei).

Acest lucru este stipulat în proiectul de buget al asigurărilor sociale de stat pentru anul 2023, care a fost supus consultărilor publice (https://bit.ly/3FEPA49). Potrivit proiectului de lege, veniturile și cheltuielile bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2023 vor fi de 38.735,6 milioane de lei, în creștere cu 14,1% față de cifrele aprobate și ulterior actualizate pentru anul 2022. Ponderea bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2023 va reprezenta 12,5% din PIB în ambele cazuri, față de 12,3% în 2022. Circa 55,7% din bugetul asigurărilor sociale de stat pentru anul 2023 va fi format din venituri generale, iar 44,3% din transferuri de la bugetul de stat. În 2023, contribuțiile obligatorii la fondurile ASS sunt planificate la nivel de 21,164 miliarde de lei, depășind cu 15,2% suma preconizată după ajustarea indicatorilor în 2022. Transferurile de la bugetul public național către fondul ASS sunt planificate la 17 miliarde 169,8 milioane de lei, în creștere cu 36,8% față de indicatorii ajustați pentru 2022. Transferurile rezidenților Parcului IT la bugetul ASS sunt planficate la nivel de 397,1 milioane de lei, iar veniturile din penalități, amenzi etc. vor fi de 4,6 milioane de lei. Cheltuielile asigurărilor sociale de stat iau în calcul majorarea alocațiilor lunare pentru copiii cu vârsta de până la 3 ani (de la 370 la 500 de lei), acordarea dreptului persoanelor asigurate care se află în concediu de îngrijire a copilului până la vârsta de 3 ani de a primi o indemnizație lunară de îngrijire pe parcursul a 12 luni în mărime de 90% din baza de evaluare; majorarea indemnizației unice pentru nașterea copilului de la 10068 la 10932 lei începând cu 1 ianuarie 2023. De asemenea, la determinarea cheltuielilor din buget s-a ținut cont de planul de indexare a pensiilor de la 1 aprilie: va fi indexată doar partea din pensie care nu depășește 11.700 de lei - salariul mediu prognozat pe economie în 2023. Totodată, coeficientul de indexare va fi calculat în baza ratei de creștere a bugetului asigurărilor sociale de stat pentru 2023 față de 2022 (+14,1%). Anul viitor, circa 67,1% din totalul cheltuielilor bugetului asigurărilor sociale de stat este prevăzut pentru persoanele vârstnice (67,1%) - 25 miliarde 963,3 milioane de lei (+30,6% față de 2022), 11,8% pentru persoanele cu dizabilități - 4 miliarde 566,6 milioane lei (+18,8%); 10,5% pentru familiile cu copii - 4 miliarde 061,9 milioane lei (+27,3%); 4% pentru situații de urgență - 1 miliard 565 milioane lei (-3,9%); 2,4% - cazuri de incapacitate temporară de muncă - 947,5 milioane de lei (+4,7%); 1,5% - protecția socială a unor categorii de populație - 613,5 milioane de lei (-9,4%). Totodată, 508,4 milioane de lei (+15,7%) vor fi destinate protecției sociale ca urmare a pierderii întreținătorului de familie, 152,9 milioane de lei (-31,9%) pentru protecția socială a unor categorii de populație și 49,05 milioane de lei (-37,7%) pentru protecția socială a șomerilor. 22,3 milioane de lei vor fi prevăzute în bugetul ASS din 2023 pentru susținerea și dezvoltarea sistemului informațional "Protecție socială" (cu 600.000 de lei mai mult decât în 2022). Pentru administrarea sistemului public de asigurări sociale vor fi utilizate 284,7 milioane de lei (inclusiv 214,4 milioane de lei pentru cheltuieli de personal), cu 53,7 milioane de lei mai mult față de anul curent. // 06.12.2022 – InfoMarket

Noutați dupa tema