Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 Iulie, a.2025Dr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Muzeul Național de Artă al Moldovei vernisează expoziția multimedia Through Touch – un proiect al fotografei Victoria VIPRADA

Muzeul Național de Artă al Moldovei vernisează expoziția multimedia Through Touch – un proiect al fotografei Victoria VIPRADA

Muzeul Național de Artă al Moldovei vernisează expoziția multimedia Through Touch – un proiect al fotografei Victoria VIPRADA, cu implicarea poetului și filosofului Alex COSMESCU și a artistului new media Karen GRIGOREAN vineri, 15 aprilie, ora 16:00

Through Touch își propune să devină un spațiu meditativ în interiorul căruia vizitatorul se poate mișca liber, investigând, cu ajutorul diverselor medii utilizate în cadrul expoziției (fotografie, instalații, poezie) modul în care își trăiește propria întrupare – dat fiind că a-ți conștientiza propriul corp este o modalitate de a nu pierde contactul cu tine însuți.

Nucleul expoziției este format dintr-o serie de fotografii de Victoria Viprada, ce explorează comunicarea tactilă. Dorul de atingere – în special când posibilitățile interacțiunii umane sunt limitate – deschide teren pentru fantezie și pentru căutarea unui substitut al senzațiilor pierdute. Prin observarea modului în care corpul uman relaționează tactil cu natura, cu alte corpuri și cu sine însuși, fotografa chestionează măsura în care vizibilul poate deveni tangibil, interogând relația dintre vizibilitatea sensibilă și atingerea întrupată. O parte a acestei serii de fotografii a fost inclusă în expoziția principală a Verzasca Foto Festival din Elveția.
Această serie de fotografii a fost inclusă, în parte, și în Cine nu e mângâiat nu există – o antologie de poezie contemporană românească, coordonată de Anastasia Gavrilovici și Alex Cosmescu. La rândul lor, o selecție din poemele din antologie a devenit parte a Through Touch, atât sub forma unei instalații – imprimate pe fâșii de hârtie – cât și în lectura Irinei Vacarciuc și a lui Alex Cosmescu. Poemele explorează, fiecare cu vocea sa, fațete ale afectivității întrupate, cu diversele ei tonalități.
Instalația interactivă a lui Karen Grigorean lucrează cu o proiecție a siluetei vizitatorului – care o va putea vedea, observând apoi cum trece printr-o serie de transformări, în interacțiune cu elementele naturii și cu sunetele lor. O altă instalație – colaborare a Victoriei cu Karen, – în zona centrală a expoziției, explorează straturile experienței corpului – modul în care vederea devine atingere, iar atingerea devine mișcare, într-un sistem închis în care vederea și atingerea trec una în cealaltă.

Victoria Viprada
Artist vizual, lucrează cu fotografia de artă, video și instalații. S-a născut și locuiește în Chișinău, Moldova.
În parcursul ei artistic, Victoria Viprada explorează în mod angajat mediile vizuale, inventându-și propriul alfabet al identității vizuale. Utilizând mediul fotografiei și instalațiilor, își construiește calea creativă ca mod inconștient de a se apropia de ea însăși. Victoria lucrează cu temele aproprierii, tactilului, naturii, prezenței și amintirilor nostalgice. Folosește ca metode artistice investigarea experienței personale, colectarea, imersia profundă, colaborările, cercetările unor subiecți, lucrul cu spațiul expozițional.
Inițial fotograf autodidact, Victoria este, în prezent, studentă în anul doi la Școala de Fotografie și Multimedia Rodcenko din Moscova.
Membră a Uniunii Fotografilor din Moldova, începând cu 2019. Lucrările ei au fost prezentate la expoziții și concursuri din Moldova, România, Elveția, Portugalia, Italia, SUA, Rusia.

Karen Grigorean
Artist vizual moldovean de origine armeană.
În lucrările lui, artistul folosește o combinație de tehnologii generative pentru a crea muzică și efecte vizuale. Cu ajutorul tehnologiilor de projection mapping, computer vision și diferitor senzori, creează spații interactive, destinate imersiei și interacțiunii.
Principalele metode ale practicii artistice a lui Karen sunt lucrul cu hazardul, crearea ordinii din haos, precum și o sinteză a prezenței spectatorului și a spațiului digital.
Proiecte anterioare: instalația interactivă de projection mapping „Legenda Vinului – Acasă la Taraboste” pentru Chateau Vartely; performance-urile audiovizuale „UNDE” – Artcor; efecte vizuale live pentru trupa muzicală „Cosmos în buzunar”; performance-uri interactive audiovizuale de dans contemporan; Touched with Fire, performance-uri audiovizuale și colaborare artistică cu sculptorița Valentina Arcadi și fotografa Victoria Viprada.

Alex Cosmescu
Poet și filosof, lucrează în Chișinău, Moldova.
Atât în practica sa filosofică, cât și în cea poetică, Alex explorează două teme principale – întruparea și limbajul – chestionând ce suntem noi, dat fiind că suntem ființe întrupate care vorbesc.
În filosofie, Alex utilizează instrumentele fenomenologiei – o descriere fidelă a experienței, interogându-i structurile prezente experiențial. Același tip de orientare spre experiență este prezent și în poezia lui Alex – cu asumpția implicită că atenția față de experiență și transpunerea ei în limbaj, într-un mod care să-i fie fidel, vor face ca experiența să rezoneze cu cititorul ei, iluminând ceva prezent în experiența proprie a cititorului – deci o structură intersubiectivă. Volumul său de debut este Un spațiu blând, care mă primește cum m-ar îmbrățișa (2013).
Cel mai recent proiect al lui Alex a fost o antologie de poezie românească contemporană, coordonată împreună cu poeta stabilită la București Anastasia Gavrilovici – Cine nu e mângâiat nu există, cu fotografii de Victoria Viprada.

Noutați dupa tema