Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 Iulie, a.2025Dr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Muzeul Național de Artă al Moldovei invită publicul la expoziția de grafică prețioasă: #Operadeweekend

Muzeul Național de Artă al Moldovei invită publicul la expoziția de grafică prețioasă: #Operadeweekend

Muzeul Național de Artă al Moldovei invită publicul la expoziția de grafică prețioasă: #Operadeweekend sâmbătă, 28 mai, ora 10:00 – 18:00, duminică, 29 mai, 11:00 – 18:00. În acest week-end, #operadeweekend prezintă lucrarea lui Lucas van Leyden (1489/1494-1533), Țările de Jos „Mahomed și călugărul Sergius” (stampă din sec. XVIII), gravură cu dăltița, hârtie

Lucas van Leyden (n. 1494 la Leiden - d. 8 august 1533, Leiden), cunoscut și ca Lucas Hugensz sau Lucas Jacobsz, a fost un pictor și gravor neerlandez. Unul dintre maeștrii săi a fost Cornelis Engebrechtsz. I-au supraviețuit timpului 17 picturi, iar un număr de 27 de lucrări sunt cunoscute din descrierile lui Karel Van Mander și din copii realizate după acestea. Giorgio Vasari l-a considerat un gravor la fel de valoros ca Albrecht Dürer.

Lucas van Leyden devine foarte priceput în această artă de la o vârstă fragedă : cea mai veche imprimare cunoscută de el datează din 1508, pe când avea 14 ani, dar acest aspect nu dezvăluie nici o urmă de imaturitate în inspirație sau tehnica sa.

În 1515, Lucas s-a căsătorit cu Elisabeta van Boschhuysen, o fată dintr-o familie nobilă din Leiden. Căsătoria este fără copii. Gravorul însă a avut o fiică – Marijtje, născută în Leiden în afara căsătoriei, în 1512.

Gravura datată din 1508, ilustrează o legendă despre Mahomed care a circulat în Europa în perioada medievală. O ilustrare a poveștii profetului Mohamed și a călugărului Sergius. Mohamed, când era în compania călugărului, a băut și el prea mult vin și a adormit. Înainte de a se trezi, un soldat l-a ucis pe călugăr și i-a pus sabia în mâna lui Mahomed. Când profetul l-a trezit pe soldat și pe însoțitorii lui i-a spus că l-a ucis pe călugăr. De aceea, Mohamed a interzis urmașilor săi să bea vin.
Astăzi lucrările sale se păstrează în colecțiile permanente în câteva muzee din lume, precum New York, Boston, Londra, Philadelphia, San Francisco, etc, printre care și Chișinău. Această lucrare reprezintă o scenă istorică, controversată, pe Mahomed, apostolul, într-o scenă cu însoțitorul său, călugărul Sergius. Scena este inspirată dintr-o legendă din istoria medievală, un răspuns clar la faptul de ce a interzis Mohamed alcoolul, și ce poate să se întâmple dacă acesta este băut în exces”, a menționat Elena Casiadi, muzeografă.