
Muzeul Național de Artă al Moldovei invită publicul la deschiderea expoziției temporare CINCI CUPLURI DE ARTIȘTI
Muzeul Național de Artă al Moldovei invită publicul la deschiderea expoziției temporare CINCI CUPLURI DE ARTIȘTI, marți, 17 mai, la ora 16:00. Această expoziție a fost organizată în parteneriat cu Direcția Cultură a municipiului Chișinău |
Prezenta expoziție se referă la operele pictorilor care au activat în diverse spații culturale din Rusia modernă și Basarabia interbelică, din Regatul dinaintea celui de-Al Doilea Război Mondial și perioada apariției RSS Moldovenești, parcurgând o cale artistică deloc simplă, în ambianțe complet diverse și incompatibile.
Primii care ne descoperă această cale sunt soții Auguste Baillayre și Lidia Arionescu-Baillayre cei, care au implementat rădăcinile avangardei în artele plastice basarabene din prima jumătate a secolului XX.
Următoarea generație de plasticieni o formează cuplul Moisei și Eugenia Gamburd - o dinastie și o existență diferită în abordarea picturii.
O altă dinastie a artiștilor plastici de la noi care a marcat artele plastice din Republica Moldova a secolului XX este Valentina Rusu-Ciobanu și Glebus Sainciuc. Ambii cu un destin comun în perioada interbelică şi cea postbelică, în creaţie aflându-se la poluri diferite.
Mihail Grecu și Esfira Grecu este încă un cuplu, care a influențat artele contemporane naționale din perioada postbelică. Format în spațiul culturii românești interbelice, Mihai Grecu a fost un inovator și o personalitate complexă și extrem de dotată, care a revoluționat artele plastice din Moldova.
Ultima dinastie și cuplu prezent cu opere în cadrul acestei expoziții originale este Ana Baranovici și Dimitrie Sevastianov. Capacitățile Anei Baranovici în domeniu s-au manifestat deja în perioada interbelică, când s-au format bazele realiste ale picturii sale.
Dimitrie Sevastianov sosește benevol în Basarabia sovietică și este impus să urmeze, în lucrările sale, metoda realismului socialist, fiind un decalaj evident între creația sa interbelică și cea postbelică.