Materialele sectiunii

Achiziționarea de echipamente de protecție și echipamente medicale în timpul pandemiei a fost efectuată cu numeroase încălcări.

Achiziționarea de echipamente de protecție și echipamente medicale în timpul pandemiei a fost efectuată cu numeroase încălcări.

Acest lucru este demonstrat de auditul conformității gestionării și utilizării resurselor destinate depășirii și combaterii COVID-19 în sistemul de sănătate, care a fost pregătit de Curtea de Conturi. Auditorii au analizat procesul de management financiar în timpul planificării, evaluării, atribuirii, executării contractelor de achiziții publice în timpul stării de urgență din țară, dar și ulterior. Au fost verificate ministerele și instituțiile de resort, aproximativ 40 de instituții medicale, SA SanFarm-Prim și 5 agenți economici. Auditorii au identificat încălcări atât în timpul achizițiilor centralizate, cât și al achizițiilor prin negocieri directe, precum și au menționat cheltuieli de fonduri ineficiente și netransparente. În perioada de urgență (17 martie-15 mai 2020), au fost inițiate achizițiile de stat de echipamente de protecție pentru instituțiile medicale ale țării. Estimarea preliminară a cheltuielilor a fost de 190 de milioane de lei, dar datorită economiilor în fonduri, achizițiile au fost efectuate doar cu 147 de milioane de lei. Ca urmare, echipamentele de protecție achiziționate nu au fost suficiente pentru întreaga perioadă de urgență, iar instituțiilor medicale li s-a permis să achiziționeze în mod independent medicamente, echipamente și echipamente de protecție și să cheltuie fonduri doar pentru necesități urgente. Cu toate acestea, unele instituții medicale nu au optimizat cheltuielile și au efectuat cheltuieli neurgente, de exemplu, pentru întreținere și reparații majore în valoare de 1,5 milioane de lei. În timpul livrării echipamentelor uneia dintre instituții medicale în care au fost tratați persoanele cu forme moderate și severe de coronavirus, agentul economic nu a înregistrat echipamentul la Agenția Medicamentului și nu l-a livrat în intervalul de timp necesar. În același timp, furnizorul a aplicat o marjă comercială în valoare de 61% din costul echipamentului (+685 mii lei), deși Curtea de Conturi atrage atenția asupra faptului că marja comercială pentru dispozitivele medicale nu este limitată. Centralizat, pentru sistemul de sănătate, au fost efectuate 30 de achiziții de stat, în cursul cărora s-au încheiat contracte pentru achiziționarea de bunuri pentru combaterea pandemiei în valoare de 338 milioane lei, dar din diverse motive nu au fost utilizate 45 milioane lei. La depozitele SanFarm-Prim, unde toate bunurile achiziționate centralizat au fost depozitate pentru a fi distribuite ulterior către instituțiile medicale din țară, la sfârșitul anului 2020, existau stocuri de bunuri în valoare de 13 milioane de lei. La cererea auditorilor, o parte din stocurile de medicamente în valoare de 2 milioane de lei au fost distribuite în spitale. În 10 instituții medicale s-au format stocuri de medicamente ineficiente pentru tratamentul COVID-19 în valoare de 623 mii lei. Auditorii Curții de Conturi au prezentat cazuri specifice de încălcări în timpul achizițiilor și implementării contractelor. Astfel, în unul dintre cazurile de achiziție de ecrane și aparate de protecție, oferta de preț a agentului economic și calendarul contractului nu au fost discutate, în urma cărora s-au cheltuit ineficient 7,7 milioane de lei, iar aprovizionarea a fost asigurată la un timp convenabil pentru agentul economic. În cadrul procedurii de achiziție centralizată de stat pentru 38 de dispozitive cu ultrasunete în valoare de 11 milioane de lei, grupul de lucru a stabilit câștigătorul concursului, care a depus o cerere cu caracteristici tehnice eronate; în cazul achiziționării de unități mobile de radiografie, în valoare de aproximativ 4,5 milioane de lei, a fost anulată în mod nerezonabil; achiziționarea a 90 de mii de salopete de protecție (pentru 6,4 milioane de lei) s-a efectuat fără a evalua necesitățile instituțiilor medicale pentru acestea, etc. // 27.07.2021 – InfoMarket.

Noutați dupa tema