
Reprezentanți ai Republicii Moldova, Ucrainei, României, UE și SUA discută la Constanța despre modalitățile de redirecționare a exporturilor rutiere de produse agricole prin transport maritim și feroviar.
Acest lucru a fost comunicat de Ministerul moldovean al Agriculturii, menționând că aceste aspecte sunt discutate la Constanța cu autoritățile din România și Ucraina, precum și cu oficiali de rang înalt din Uniunea Europeană și Statele Unite. Întâlnirea este o continuare a discuțiilor de la Galați, începute în luna august, când părțile s-au angajat să intensifice eforturile pentru îmbunătățirea tranzitului și fluxului de produse agricole autohtone către piețele externe prin portul Constanța. Din delegația moldovenească mai fac parte ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, directorul Agenției Fluviale, Igor Zaharia, directorul Întreprinderii de Stat "Calea Ferată din Moldova", Oleg Tofilat, și ambasadorul moldovean în România, Victor Chirilă. Anterior, șeful Ministerului Agriculturii, Vladimir Bolia, a declarat că Republica Moldova speră să primească asistență financiară din partea UE pentru modernizarea infrastructurii în vederea accelerării transportului produselor agricole. De asemenea, s-a menționat că Moldova intenționează să construiască cel puțin 3 dane temporare pe râul Prut pentru a putea transporta mai multe mărfuri pe apă. Pe lângă construcția de dane, autoritățile moldovenești caută fonduri pentru a moderniza căile ferate pentru a facilita transportul și tranzitul cerealelor, inclusiv al celor ucrainene. Moldova ar dori să obțină 3 milioane de dolari în cadrul programului "Coridoarele solidarității" pentru a repara o secțiune a căii ferate Cahul-Giurgiulești. Traficul pe acest tronson a fost suspendat după ce a avut loc o prăbușire pe o secțiune de aproximativ 300 de metri. Ca urmare, încărcăturile agricole trebuie să parcurgă o distanță suplimentară, ceea ce înseamnă costuri mai mari. Trebuie remarcat faptul că Ucraina a exportat aproximativ 9,2 milioane de tone de cereale prin portul Constanța în perioada ianuarie-august 2023, mai mult decât în tot anul 2022, deși volumele de transport au scăzut recent după ce atacurile rusești asupra porturilor dunărene i-au determinat pe exportatorii ucraineni să treacă la rute rutiere și feroviare. Ucraina este unul dintre cei mai mari exportatori de cereale din lume, iar portul Constanța este în prezent cea mai importantă rută alternativă de export pentru Ucraina, deoarece cerealele ajung în portul românesc pe Dunăre cu camionul, trenul sau barja. // 15.09.2023 - InfoMarket.