
Parlamentul Republicii Moldova a aprobat raportul privind executarea bugetului de stat pentru anul 2021 cu un deficit de 4 miliarde 733,06 milioane de lei (1,96% din PIB).
Potrivit materialelor, prezentate de ministrul Finanțelor, Dumitru Budianschi, veniturile bugetului de stat au constituit anul trecut 49 miliarde 383 milioane 833,4 mii lei, cheltuielile - 54 miliarde 116 milioane 899,8 mii lei, iar deficitul - 4 miliarde 733 milioane 066,4 mii lei. În același timp, partea de venituri a bugetului a fost realizată în proporție de 107,7% din indicatorul specificat aprobat al bugetului, iar partea de cheltuieli - în proporție de 93,9%. Veniturile efective ale bugetului de stat în anul 2021 au fost mai mari cu 3 miliarde 518,9 milioane de lei (+7,7%) față de indicele planificat și ajustat ulterior, iar față de anul precedent au crescut cu 10 miliarde 883,3 milioane de lei (+28,3%) datorită redresării economice după criza economică din anul pandemic. În același timp, cheltuielile efective ale bugetului de stat în anul 2021 au fost mai mici cu 3 miliarde 539,9 milioane lei (-6,1%) față de nivelul estimat. În același timp, comparativ cu anul precedent, cheltuielile totale ale bugetului de stat în 2021 au crescut cu 4 miliarde 481,5 milioane de lei (+9%). Bugetul de stat al Republicii Moldova pentru anul 2021 a fost aprobat inițial cu un deficit de 13 miliarde 984,2 milioane de lei (6,3% din PIB), iar după revizuirea bugetului se preconiza un deficit de 11 miliarde 791,9 milioane de lei (5,1% din PIB). Dar, în final, s-a ridicat la 4 miliarde 733,06 milioane de lei (1,96% din PIB). Comparativ cu anul 2020, deficitul bugetului de stat al Republicii Moldova în anul 2021 a scăzut cu 6 miliarde 401,8 milioane de lei (de 2,4 ori). Potrivit Ministerului Finanțelor, în structura veniturilor au dominat veniturile din impozite și taxe, care au constituit 44 mld. 513,7 mil. lei în 2021 (90,1% din totalul veniturilor). Comparativ cu anul precedent, acestea au crescut cu 8 miliarde 741,6 milioane de lei (+24,4%). Veniturile din granturi au însumat 2 miliarde 290,6 milioane de lei, față de 624,2 milioane de lei în anul precedent (creștere de 3,7 ori). Toate documentele de plată depuse în cursul anului la trezoreriile regionale ale Ministerului de Finanțe au fost plătite integral. Din totalul cheltuielilor bugetului de stat în anul 2021, circa 42,4% (22,95 miliarde de lei) au fost cheltuieli pentru programe și servicii finanțate de la bugetul de stat, iar 57,6% (31,17 miliarde de lei) au fost transferuri către alte bugete. Cheltuielile de capital s-au ridicat la 3 miliarde 768,9 milioane de lei (77,2% din obiectiv). Cheltuielile de capital în valoare de 1 miliard 112,1 milioane de lei (22,8%) au rămas nerealizate, din care 903,7 milioane de lei (30% din plan) au fost finanțate din surse externe. În același timp, comparativ cu anul precedent, cheltuielile de capital au scăzut cu 1 miliard 024,5 milioane de lei (-21,4%). Investițiile de capital s-au ridicat la 1 miliard 665,2 milioane de lei (73,8% din plan). Comparativ cu anul 2020, acesta a crescut cu 141 milioane de lei (+9,3%). Datoria publică totală a Republicii Moldova, exprimată în lei, la 31 decembrie 2021, a însumat 77 miliarde 752,7 milioane de lei și a crescut față de situația de la sfârșitul anului 2020 cu 9,93 miliarde de lei (+14,6%). În același timp, datoria publică internă a crescut cu 4 miliarde 045,8 milioane lei (+13,8%) - până la 33 miliarde 281,4 milioane lei, iar datoria publică externă în lei - cu 5 miliarde 886,2 milioane lei (+15,3%) - până la 44 miliarde 471,3 milioane lei (echivalentul a 2 miliarde 506,1 milioane dolari SUA). Ponderea datoriei de stat totale în PIB la sfârșitul lunii decembrie 2021 a fost de 32,1%, în scădere cu 1,9 p.p. față de sfârșitul anului 2020 (34%). Ministerul Finanțelor menționează că execuția generală a bugetului de stat în anul 2021 a fost presată de efectele pandemiei COVID-19, precum și de consecințele declarării unei urgențe naționale în domeniul securității energetice. Criza energetică din toamna anului 2021 a creat noi provocări și a generat o creștere în lanț a prețurilor atât la energie pe piața regională, cât și la alimente pe piața internă. În același timp, în 2021, Guvernul a reacționat rapid la atenuarea pandemiei COVID-19 și la criza energetică prin introducerea unor măsuri de sprijinire a întreprinderilor și a gospodăriilor, ceea ce a dus ulterior la revizuirea obiectivelor bugetare cheie urgente și esențiale pe termen scurt. Astfel, Legea bugetului de stat pe anul 2021 a fost modificată de trei ori pentru a susține financiar aceste măsuri. // 24.06.2022 - InfoMarket.