
Modificările operate în Codul contravențional contravin actelor normative în vigoare și vor conduce inevitabil la majorarea prețului de furnizare a energiei electrice.
Întreprinderea Premier Energy își exprimă opinia în legătură cu recenta aprobare în lectură finală de către Parlamentul Moldovei a proiectului de lege ce prevede modificări la articolul 161 al Codului Contravențional prin intermediul căreia deconectarea instalațiilor electrice poate fi efectuată numai după 10 zile de la data recepționării confirmate în scris de către consumator a preavizului expediat de furnizor ca urmare a expirării termenului de achitare a facturii de energie electrică. După cum s-a menționat în mesajul companiei Premier Energy, această inițiativă legislativă a fost votată fără consultarea operatorilor din sectorul energetic și ignorând avizul negativ al Agenției pentru Reglementare în Energetică (ANRE). Modificările operate în Codul Contravențional intră în contradicție cu actele normative de reglementare în domeniul energetic și prevederile Legii cu privire la energia electrică, nr.107/2016, care stabilesc expres modalitatea de preavizare și de informare a consumatorului despre termenul de plată a facturii și consecințele neachitării acesteia. Premieri Energy atrage atenția că această modificare legislativă va aduce după sine costuri suplimentare atât pentru furnizori, cât și pentru consumatori, conducând inevitabil la majorarea prețului reglementat de furnizare a energiei electrice, dat fiind faptul că aceasta implică cheltuieli complementare legate de necesitatea angajării personalului adițional pentru emiterea și distribuirea preavizului adăugător, recepționarea și stocarea confirmării scrise și implementarea sistemelor informatice necesare pentru gestiunea și controlul automatizat al întregului proces. Premier Energy remarcă faptul că, cu un total de aproape 1 milion de clienți deserviți de companie, pot apărea anomalii și erori neintenționate în fluxul de lucru. Într-o astfel de situație, consumatorul poate contacta direct compania pentru a depune o reclamație. De asemenea, compania precizează că, rata reclamațiilor din partea consumatorilor constituie în medie 0,4% lunar (aprox. 4.000 de consumatori). Totodată, consumatorii își pot apăra drepturile apelând la suportul ANRE, precum și pe cale judiciară. Dar promulgarea unui proiect de lege pentru a corecta unele posibile cazuri singulare, în opinia noastră nu este o soluție potrivită, - au menționat reprezentanții Premier Energy. În concluzie, prin justificarea „susținerii consumatorilor de energie electrică afectați de criza provocată de pandemia de COVID-19”, acest proiect de lege afectează costurile activității de furnizare a energiei electrice, procesele de încasări și lichidități disponibile pentru achiziționarea energiei electrice și cel mai important, acesta va avea un impact asupra prețului de furnizare pentru consumatorii finali. Considerăm că, această inițiativă normativă este una nechibzuită și ineficientă, care pe lângă faptul că distanțează Moldova de bunele practici internaționale, aceasta împiedică orientarea proceselor de lucru spre o gestionare digitală. În cele din urmă, facem apel către autoritățile centrale ale statului și Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică ca să relanseze un dialog constructiv cu părțile interesate pentru a continua să avansăm în procesul de îmbunătățire și modernizare a sectorului energetic, dar fără a provoca incertitudini și riscuri suplimentare, – se menționează în mesajul companiei Premier Energy. // 27.04.2021 — InfoMarket