
Expert-Grup: Pentru combaterea inflației în Moldova este nevoie de o politică monetară mai echilibrată și de compensații mai bine direcționate
Acest lucru a fost afirmat de Adrian Lupușor, directorul executiv al Centrului Analitic Independent, în comentariul său, în care a formulat trei elemente principale pentru soluționarea problemei inflației în Republica Moldova. În special, acesta a menționat că nu există o soluție magică la problema inflației. Cea mai frecventă măsură folosită de țările din întreaga lume este înăsprirea politicii monetare, iar Moldova nu poate face excepție. Presiunile inflaționiste, chiar dacă acestea au o origine predominant externă, ar trebui să fie controlate printr-o politică monetară prudentă și antiinflaționistă, cu o politică de stimulare și o politică fiscală orientată către familiile vulnerabile și fără interferențe politice. Adrian Lupuszor a mai evidențiat 3 elemente cheie pentru politici antiinflaționiste mai eficiente: o politică monetară mai prudentă, depolitizarea subiectului și compensații sociale mai bine direcționate. Directorul general al Expert-Group a declarat că politica monetară ar trebui să se concentreze mai mult pe riscurile inflaționiste și pe presiunile inflaționiste viitoare decât pe evoluțiile actuale. În consecință, deciziile de politică monetară ar trebui să se concentreze mai degrabă pe ancorarea așteptărilor inflaționiste decât pe atenuarea presiunilor inflaționiste care s-au materializat deja. Aceasta implică un accent mai mare pe dezvoltarea previziunilor macroeconomice și integrarea mai deplină a acestora în procesul decizional (deciziile BNM ar trebui să se concentreze în principal pe dinamica viitoare a inflației, mai degrabă decât pe tendințele actuale), consultări mai ample și mai frecvente cu reprezentanții mediului de afaceri, precum și o comunicare care să vizeze o mai bună înțelegere și ancorare a anticipațiilor inflaționiste. Adrian Lupuszor a subliniat că, în același timp, atunci când presiunile inflaționiste sunt determinate de factori nemonetari și când motoarele economiei încetinesc, politica monetară ar trebui să urmărească ajustarea ratei de bază cât mai devreme posibil, fără o înăsprire bruscă a rezervelor obligatorii. Neînăsprirea cerințelor de constituire a rezervelor minime obligatorii ar permite guvernului să aplice o politică fiscală stimulativă, oferind combinația necesară între politica monetară, care are ca obiectiv țintirea inflației, și politica fiscală, care are ca obiectiv atenuarea efectelor sociale ale inflației. Directorul executiv al Expert-Group a mai spus că este important să se depolitizeze dezbaterea privind inflația, pentru a evita presiunile politice asupra Băncii Naționale și pentru a consolida independența acesteia. Potrivit expertului, politicienii ar trebui să se abțină de la instrucțiuni sau presiuni directe sau disimulate asupra autorităților monetare. În acest sens, eventualele comisii parlamentare/politice de evaluare a deciziilor de politică monetară ar trebui să fie înlocuite de o comunicare permanentă și mai eficientă între BNM, guvern și parlament cu privire la situația inflației și la situația macroeconomică în general. În același timp, trebuie promovate modificările legislative prevăzute în Memorandumul cu FMI pentru a spori independența Băncii Naționale, care reprezintă baza pentru asigurarea stabilității macrofinanciare a țării. Adrian Lupuszor a subliniat importanța unei mai bune compensări a tarifelor majorate. Potrivit acestuia, deși compensațiile sociale au jucat un rol important în atenuarea impactului social al majorării tarifelor la gazele naturale, acestea ar putea avea un efect mai mare dacă ar fi direcționate mai eficient către familiile cu venituri mici și cu venituri reduse. Șeful Expert-Group consideră că cea mai simplă formulă ar fi aceea de a oferi astfel de compensații doar gospodăriilor care nu consumă mai mult de un anumit plafon maxim de gaze pe lună (un mecanism similar ar putea fi aplicat facturilor de electricitate). Expertul a menționat că efectul inflaționist al compensațiilor mai bine direcționate către gospodăriile cu venituri mici este mult mai mic decât compensațiile oferite tuturor, deoarece în aceste condiții acest sprijin financiar din partea statului este direcționat către produsele/serviciile de primă necesitate. // 29.06.2022 – InfoMarket