
IPRE: Pegasus, HiSky și Fly One sunt cele mai nepunctuale companii aeriene: în luna iulie au întârziat cel mai des zborurile pe Aeroportul Internațional Chișinău
Acestea sunt rezultatele monitorizării efectuate de un expert al Institutului pentru Politici și Reforme Europene (IPRE) privind respectarea de către companiile aeriene a orarului de sosire și plecare spre/de la Aeroportul Chișinău în luna iulie curent. Datele au fost obținute în urma monitorizării paginii web a aeroportului. Potrivit acestuia, în luna iulie, pe Aeroportul Chișinău au fost înregistrate 900 de zboruri (sosiri și plecări). Cele mai frecvente destinații au fost Antalya (25%), Istanbul (12%), București (8%), Varșovia (7%), Dublin (5%), Erevan, Viena și Tel Aviv (câte 4%). Mai mult de 40% din toate zborurile spre/de la Aeroportul Internațional Chișinău în luna iulie au fost operate de Fly One. În general, din numărul total de zboruri de pe aeroport, 42% au aterizat și 39% au plecat la timp. Cele mai punctuale companii în luna iulie au fost LOT (75% din sosiri și 31,7% din plecări la timp), Air Montenegro (75% și, respectiv, 50%) și compania charter Tailwind (73,6% și 73,3%). Cele mai puțin punctuale companii aeriene au fost Pegasus (42,1% din sosiri și 30,8% din plecări la timp), HiSky (36,1% și, respectiv, 55%) și Fly One (17,1% și 25,7%). În același timp, Fly One a fost singura dintre cele 10 companii care a anulat 4% din zboruri în luna iulie. Alte patru companii au operat zboruri pe Aeroportul Chișinău în luna iulie, de asemenea cu abateri de la programul stabilit: Austrian Airlines (69,7% din sosiri și 28,1% din plecări au fost la timp), Freebird (64,7% și, respectiv, 54,5%), Turkish Airlines (55,4% și 33%) și Tarom (47% și 42,6%). IPRE constată unele diferențe semnificative între punctualitatea la aterizare și la decolare pentru majoritatea companiilor care operează în Chișinău. Potrivit experților, acest fapt indică anumite deficiențe operaționale în activitatea aeroportului, care afectează în mod negativ performanța companiilor aeriene. De asemenea, studiul constată o diferență semnificativă în ceea ce privește punctualitatea companiilor aeriene și a aeroporturilor din Moldova și din țările UE. Studiul subliniază că monitorizarea punctualității companiilor aeriene și a aeroporturilor este o practică obișnuită în lume. De exemplu, potrivit raportului Global Punctuality Report pentru iunie 2023, cea mai punctuală companie aeriană de pe continentul european a fost LOT (82,7 la sută din zboruri în grafic), urmată de Norwegian Air Shuttle (82 la sută), Iberia (80,9 la sută), Finnair (80,7 la sută) și Austrian Airlines (78,1 la sută). // 03.08.2023 - InfoMarket.